Ask Spekehus – et bærekraftig eventyr
Det startet med beskjedne 160 kvadratmeter stor produksjonslokaler for Hadeland-bedriften Ask Spekehus i 2014. Nå er bedriften på plass i et topp moderne spekematanlegg på 1200 kvadratmeter til den nette sum av 22 millioner kroner.
Faktisk er det ene produksjonsrommet som benyttes nå, like stort som hele det gamle bygget på hjemgården til daglig leder Kristoffer Evang. En eventyrlig forbedring med andre ord. Og litt flere eventyrlige tall: Neste år regner Evang med å omsette for mellom 25 og 30 millioner kroner. En formidabel utvikling i løpet av åtte års drift med andre ord. Hva er forklaringen?
Inne i 176 meny-butikker
– Ja, jeg må innrømme at det har gått raskt i svingene de siste årene. Vi så selvsagt ikke dette komme da vi i vår spede begynnelse i 2014 funderte på hva vi skulle satse på og hvilket marked vi burde utfordre. Med fasit i hånd, kan vi vel fastslå at vi traff brukbart. Forbrukerne har tatt godt imot våre produkter, bl.a. takket være solid distribusjonshjelp av NorgesGruppen. Det har hatt mye å si. Vi er nå inne i til sammen 176 Meny-butikker med to salamivarianter og fem spekepølse-typer. Rendyrkingen av spekemat basert bare økologisk og frilandsgris har opplagt vært suksessoppskriften for oss, fastslår Evang.
22 millioner kroner
Investeringen i det nye spekematanlegget er på til sammen 22 millioner kroner. Da har Evang og co. sikret seg en tomt på fem mål med utvidelsesmuligheter. For det stopper neppe her, forutsatt at råvaretilgangen blir tilfredsstillende i årene som kommer. Ask satser nemlig primært på gris som har gått fritt ute – i tillegg til noe økologisk produsert gris. Det har vist seg at forbrukerne i stadig større grad etterspør produkter basert på kjøtt fra denne type gris.
Råvare-bekymring
– Det er vel råvaretilgangen som bekymrer oss aller mest nå. Bare for å billedliggjøre denne situasjonen, kan jeg si at jeg det siste året har brukt 40 prosent av min egen arbeidstid på å finne gode nok råvarer. Heldigvis har vi nå fått på plass et godt samarbeid med Prima Jæren som bidrar til at tilgangen på frilandsgris blir enklere. Også Jens Eide har blitt en stadig viktigere samarbeidspartner på råvaresiden, poengterer Evang.
Moderne klimarom
Evang, som selv lærte seg å produsere spekepølser via filmer på YouTube, fastslår at det ligger mye planlegging og tankevirksomhet bak denne store satsingen.
– Poenget er å balansere størrelse med produktkvalitet. Vi har brukt mye tid på å finne ut hvordan det nye anlegget skal utformes for å få en så effektiv produksjon av spekepølse som overhodet mulig – uten at det går på bekostning av kvalitet. Topp moderne klimarom fra Fessman med total kapasitet på 120 vogner over tre rom, bidrar sterkt til dette, fastslår Ask-gründeren.
Velvillig lokalbank
I øyeblikket er fem personer ansatt i Ask Spekehus. Det gamle produksjonslokalet benyttes til klimarom for pinnekjøtt og det er kjøtt basert på gårdens egne ressurser. Evangs svoger driver nemlig med småfe.
– Hvordan klarte dere å realisere et så stort prosjekt uten ekstern investorhjelp?
– Innovasjonen Norge har hjulpet oss både i form av tilskudd og lån, til sammen fire millioner kroner. Dessuten er vi så heldige å ha en velvillig lokalbank som har trodd på dette prosjektet fra dag en. Men brorparten av investeringen har vi maktet å reise selv.
Kvalitet framfor kvantitet
Ask har vunnet en rekke priser, både nasjonalt og internasjonalt, for sine kvalitetsprodukter. Det har ifølge Evang vært en stor inspirasjon i det arbeide som nå har munnet ut i et helt nytt produksjonsanlegg.
– Det gir en boost å få positive tilbakemeldinger på produktene vi tilbyr. Og det at vi kanskje går litt andre veier i en nokså «satt» kjøttbransje, har tydeligvis gjort inntrykk på mange. Vi har f.eks. valgt å satse på noen får spekeprodukter framfor å tenke kvantitet. Det betyr at de produktene vi leverer i stor grad er «smidd» over samme lest, men inneholder ulike typer krydder/smaker. Det forenkler produksjonsprosessen, samtidig som smak og utseende differensieres.
Tre kjerneverdier
Og apropos smak: Ask er den eneste spekematprodusenten her i landet som produserer med hvit mugg. Dessuten blandes alt krydder i bedriften etter helt spesielle resepter. Det bidrar til at produktene til Ask er vanskelig, for ikke å si umulig å kopiere.
Ask har siden sin spede begynnelse i 2014 hatt tre kjerneverdier (core values). Bærekraftig produksjon, godt håndverk og dyrevelferd.
– Disse tre verdiene har vært med oss hele veien, og er en guide i våre veivalg. Fra drift basert på egne sauer, til å handle inn noen griser fra Ramme gård til nå å samarbeide med fem–seks bønder på økologiske råvarer. Sammen med våre råvareleverandører har vi utviklet et system som gjør det mulig å utnytte hele grisen. Vi er ett av svært få samarbeidskonsept der det ikke er noe restprodukt igjen på lager. Praktisk talt alt på grisen benyttes. Dette er både givende og den mest bærekraftige måten å drive på, konkluderer Kristoffer Evang