Kjører lokale kampanjer hele tiden
VOSS Når nærbutikken har kampanje på korv, skal den selge åtte–ni hundre på noen dager. Dyrdal Mat fyller både hyller og annonser med lokalt kjøtt.
De har gått glipp av den ene store begivenheten etter den andre. Vossajazz, Ekstremsport-veko, Voss Cup – Nærbutikken sentralt på Vossevangen har mistet flere kunder enn dagligvarebutikker flest som følge av forbudene og restriksjonene de siste fjorten månedene.
– Det er andre som sliter verre enn oss, konstaterer likevel Anton Lahlum. Kjøpmannen på Dyrdal Mat er vant til å selge til kunder både på gjennomreise og på et av de mange storarrangementene som Voss har å by på, men han kommer seg gjennom turistfrie måneder, også.
Lokal dominans
I kjølediskene har de lokale produktene usedvanlig stor plass.
– Det er enda mer i høstsesongen og til jul. Vi har mye lokalt pålegg, og ikke minst smalahove. Vi selger sikkert 1000 av dem om høsten, forteller han.
Lahlum mener butikken er heldig som har så mange gode, lokale leverandører. – Nå skal jeg ha korv fra Evanger Pølsefabrikk på tilbud. Da skal vi selge åtte–ni hundre korver, forteller han og viser frem et velfylt lager. – Kampanjene med Evanger-kurv har vi to ganger i året. Til vanlig selger vi rundt 20 kilo i uken av den, forteller han.
Villsaukorv
Før han går over til å rose Vossakjøt. – Det er veldig gode produkter, og de driver stadig og utvikler nye, sier han. – Villsaukorv er det beste de har laget, mener nærbutikkjøpmannen. Han skulle gjerne hatt enda mer plass å bruke på lokalt kjøtt.
– Så har vi et annet lokalt slakteri som selger gjennom Reko-ringen. Jeg kunne godt tenkt meg å ha Voss Gardsslakteri i butikken, også – de gjør alt veldig bra, sier han.
Anton Lahlum trekker frem korv som det store produktet på Voss. Fra Vossakjøt kommer det en rekke produkter, fra Evanger har han bacon, spekeskinke og pinnekjøtt. På påleggsfronten har Voss ikke bare én, men tre lokale fårepølser.
– Når det ikke er begrensninger på reising, så kommer hyttegjestene innom hit og kjøper med seg vossaprodukter, forteller han.
Utkjøring
I vinter har kundene på Dyrdal Mat stort sett vært fastboende, og butikken kjører ut varer til kundene som ønsker det. I fjor sommer kom det mange norske besøkende, og Anton Lahlum håper på mange turister i år, også.
– Vi har vanligvis mange utlendinger som er på reise rundt i fjordene. Da selger vi litt snabber og ting de kan ta med seg. Sommersesongen er kanskje halvparten av kundene våre turister, og om vinteren pleier vi å ha mange skiturister. Vi ligger tett ved hotellene, og gjestene der kjøper gjerne med seg litt snacks på rommet. At det ikke har vært folk nå, merker vi veldig godt. I fjor var det sommeren som reddet meg, forteller han.
Pengene sitter litt løsere hos de norske turistene enn hos de kinesiske. Også fordi det er enklere for dem å kjøpe med seg mat hjem.
Enda mer lokalt
Egentlig er butikken stor nok for andre kjeder, med en omsetning rundt tolv millioner. Men kjøpmannen er fornøyd med å være i Nærbutikken, ha god kontakt med lokale leverandører og ikke være for bundet av sortimentet til kjeden.
– Jeg føler at lokalt vil komme enda sterkere. Da håper jeg at selv butikker på min størrelse kan være med, sier han.
Produktene fra Generasjonsmat, lokale egg og frukt fra Hardanger er andre eksempler som betyr mye for nærbutikken. Samtidig er det ikke bare lokalprodusert som er viktig for det lokale måltidet. Vossingene skal ha Kerrs Pink til kjøttet sitt. Det kjøper Lahlum direkte fra produsenten på Hadeland.
Dyrdal Mat var opprinnelig to butikker. Nå har de forskjellige eiere, men de samarbeider fremdeles om annonse og vareutvalg. – Det er sju år siden jeg overtok, og det er folk i butikken som har vært her lenger enn meg. De som jobber her, er en veldig viktig ressurs. Har du ikke de rette folkene i butikken, er det ikke liv laga, sier Anton Lahlum.