Mossingene er ‘sunnere’ enn før
MOSS Slankesesongen varer bare noen uker, men sunne er kundene blitt hele året. REMA-kjøpmann Ann Kristin Børresen forteller om mye kylling – og altfor mye dårlig papp.
– Nyttårsforsettene varer ikke ut januar, engang. Men folk er mye sunnere enn før. De kjøper mer hvitt kjøtt og fisk, forteller Børresen. Kjøttbransjen besøkte REMA 1000 Varnaveien før koronaviruset skapte unntakstilstand, så det er «normalsituasjonen» hun snakker om.
I 2013 ble hun kåret til Årets kjøpmann etter å ha tatt over en butikk som kjeden egentlig hadde avskrevet. Senere har hun flyttet til romslige lokaler i handelsparken i Varnaveien, sørøst for Moss sentrum.
Helse, ikke hubbard
– Kyllingen har tatt helt av, konstaterer kjøpmannen på REMA 1000 Varnaveien. Hun forklarer det med helse, ikke med ny rase. – Jeg vet ikke om Hubbard har hatt noe å si. Folk er bevisste på dyrevelferd. Men helst vil de være sunne, og derfor velger de hvitt kjøtt, sier hun.
Børresen er fornøyd med Norsk Kylling som Remas egen kyllingleverandør. – Samtidig har salget av Stangekylling også tatt seg opp. Kundene skal ikke bare ha det billigste lenger, sier Elisabeth Gundersen, som har ansvaret for kjøttproduktene i butikken.
Mindre rødt kjøtt
Den utviklingen ser de på flere produkter enn bare kylling: – Det går mindre Prima-produkter enn før, forteller Ann Kristin Børresen. Hun ser at salget av rødt kjøtt går ned i takt med at kyllingsalget går opp. Vegetarproduktene er det også økende etterspørsel etter, og noen av produktene selger bra.
– Men jeg vet ikke om kundene har fått med seg så mange av produktene vi har ennå, sier Elisabeth Gundersen. Hun regner med at flere av vegetarproduktene kommer til å selge godt etter hvert som kundene blir bevisste på dem. Spesielt de unge kundene ser gjerne etter vegetarprodukter.
Varnaveien er temmelig butikktett. Det er så mange dagligvarebutikker i området at det er krevende å vinne kampen om kundene. Du må ha full butikk og være blid hele tiden, som Rema-kjøpmannen ser det.
Eske-irritasjon
Hun har én frustrasjon, med tilhørende bønn til leverandørene sine: Gjør noe med emballasjen!
– Den irriterer jeg meg grønn over. At det skal være så vanskelig å åpne en eske! Disse «pappingeniørene» har aldri jobbet i butikk, erklærer hun.
Problemet er å åpne d-pakene kjapt og effektivt. – Har de endelig greid å lage en eske med perforering som kan åpnes lett, så har de tapet igjen perforeringen, sier hun, og ønsker emballasjedesignerne velkommen i butikken.
– De skulle gjerne fått jobbe her noen dager! sier Ann Kristin Børresen.