Økte pølsesalget med ny emballasje

Pølsene var allerede markedsleder, men med ny emballasje økte salget enda mer. – Synligheten i butikken ble mye bedre, sier Johnny Scarlett i Smurfit Kappa Norge. Av Georg Mathisen Salgsdirektøren…

Pølsene var allerede markedsleder, men med ny emballasje økte salget enda mer. – Synligheten i butikken ble mye bedre, sier Johnny Scarlett i Smurfit Kappa Norge.

Av Georg Mathisen

Salgsdirektøren forteller om britisk pølseemballasje, men også om norske tiltak som gjør det enklere å distribuere og selge pølsene.

Med fra start

– Vi jobber med blant andre Nordfjord Kjøtt og Fatland. Der har vi gjort mange grep med tanke på frakt: At vi ikke skal frakte luft inn til de store lagrene som dagligvarekjedene har, forteller Scarlett.

Det han som emballasjeleverandør ønsker, er å få være med helt fra start når det planlegges endringer eller nye produkter.

– Da kan vi si noe om de optimale målene på det som skal være inni esken, slik at vi får tilpasset ytteremballasjen til pallen, sier han. – Vi må ha en dekningsgrad på over 90 prosent. Det er det kjedene krever.

Glemte ytteremballasjen

Scarlett trekker frem et eksempel: et produkt som ble fylt i hermetikkbokser med en diameter på 100 millimeter. De passet veldig godt på pallen hvis du bare skulle stable hermetikkbokser oppå hverandre. Ytteremballasjen var glemt, og resultatet var at pallen ble veldig dårlig utnyttet. – Hadde vi vært med fra starten, kunne vi sagt: «Lag den boksen på 98 millimeter, så får du utnyttet pallen 100 prosent!», sier Scarlett.

Åpningsmekanismene er et viktig problem som Smurfit Kappa arbeider mye med:

– Før brukte vi en type rivetape som du rev opp pappen med ute i butikkene. Det skapte veldig ofte stygge kanter rundt, pluss at mange bare skar i emballasjen med kniv, sier han. Det var ikke alltid like lurt – særlig for produkter som kaffe, sukker eller hvetemel, som drysser fort ut hvis pakningen blir skadet.

– Dessuten skal vi spare tid i butikk for dem som skal åpne dette her. De som jobber, kan være studenter som har ekstraarbeid. Hvert sekund de sparer på å åpne ting i butikken, er verdt mye penger, sier Scarlett.

Johnny Scarlett og Smurfit Kappa vil gjerne inn så tidlig som mulig når kundene trenger ny emballasje.

Trangere i hyllene

Han ser hvordan det blir trangere og trangere om plassen i butikkhyllene. Da må emballasjen gjøres best mulig slik at det går an å få flest mulig produkter inn på den begrensede plassen du får.

Helt til slutt er det viktig at D-paken er enklest mulig å håndtere etter at produktene er tatt ut av den. Pappen må være enkel å flatpakke og kjøre inn i kompressorene.

Richmond Sausages, som er en del av Kerry’s Food, er et ferskt eksempel på hvordan ny og bedre emballasje øker salget. Pølsemerket er allerede Storbritannias største. Med ny emballasje økte salget likevel med 5,8 prosent.

Den tidligere emballasjen ga ikke kundene den beste opplevelsen, den ble skadet og den var vanskeligere å åpne – i tillegg til at den ikke styrket varemerket, ifølge Smurfit Kappa.

Fanger oppmerksomheten

Emballasjeleverandøren og kunden gikk gjennom gammel og mulig ny emballasje. Motivet på pakkene ble endret slik at pølsene skulle synes bedre i hyllene. Dessuten fikk D-paken bedre pappkvalitet, slik at det skulle gå greiere å pakke ut pølsene for å få dem inn i hyllene. Det førte også til økt styrke for stabling og palletering.

– Tidligere har emballasjen dekket mye av produktet inni, og det har vært trykk som ikke var helt i samsvar med produktet. Nå er det en helhetsløsning som gjør designen lik på begge to og gir mye bedre synlighet i butikk. Vi vet at forbruker ikke bruker lange tiden på å bestemme seg i butikken. Det som betyr noe, er å fange oppmerksomheten og få dem til å kjøpe ditt merke, avslutter Johnny Scarlett.

Siste saker


Optimized by Optimole