Lokale skatter og femti meter ferskvaredisk

De har femti meter ferskvaredisk og eget Meny-pølsemakeri i byen. – Det er et klart fortrinn sammenlignet med alle andre rundt oss, sier butikksjef Roger Hjertås på Meny Lagunen. Av… Les mer

De har femti meter ferskvaredisk og eget Meny-pølsemakeri i byen. – Det er et klart fortrinn sammenlignet med alle andre rundt oss, sier butikksjef Roger Hjertås på Meny Lagunen.

Av Georg Mathisen

Angus-satsing, lokale matskatter og egen partering. Det er mangfold på kjøttsiden hos Meny-butikken på Norges største kjøpesenter.

– Vi har stor ferskvaredisk. Linjen fra bakeri til ost er cirka 50 meter, forteller Hjertås. Han trekker gjerne frem Angus-satsingen:

– Vi er store på storfe, og spesielt Angus. Det er Menys egen satsing som vi har prøvd å ta helt ut. Vi selger mest mulig for å tilby både kvalitet og smaksopplevelser til kundene våre.

Sosekjøtt

Ferskvaresjef Janniche Gustavsen forteller at butikken også har «standard» storfeprodukter, men i mindre skala. – Siden Angus kom inn, har vi satset på det. Vi kutter opp selv. Her i vest selger vi mye høyrygg med og uten bein. De sier på Prima at vi bestiller mye sosekjøtt i forhold til resten av landet, sier hun.

– Vi prøver å satse mye på sosekjøtt og kjøpe inn hele stykningsdeler, supplerer butikksjefen.

Nå er det lammesesongen som nettopp er tilbakelagt. – Der kjøper vi inn hele skrotter som vi parterer ned, sier Gustavsen.

Meny-pølsemakeri

– Vi var en produksjonsbedrift her før. Det er vi ikke lenger, og det er egentlig greit i den forstand at det krever veldig mye tørkemuligheter, konstaterer hun.

Nå er det i stedet Meny Oasen som produserer for søsterbutikken noen kilometer unna. – Der har vi eget pølsemakeri. De lager pølser og pålegg, stort sett basert på svin, og så har de også produsert opp roastbeef som er veldig populær, forteller Hjertås.

– Derfra kommer alt pålegget vi har i løsvekt, steker til jul, ferdig svinestek, lammestek, oksestek, kokelår, julepålegg og sånne ting, sier Gustavsen.

Viktig varmmat

Roger Hjertås snakker om hvordan mangfoldet er viktig for butikken. – Vi kan tilby ferskvare innenfor alle kategorier og lavpris. Vi har lukten i butikken av nygrillet svineribbe hver dag. Det er digg for lunsjkundene, og de kan spise det til middag, sier han.

Janniche Gustavsen understreker at butikken kan skaffe det meste hvis kunden spør. – Vi har jo konkurranse med Big Bite og McDonald’s. Alle ønsker å selge mer, sier hun.

Meny Lagunen har tre–fire meter med varmmat, salatbar, en fisketirsdag som er blitt veldig populær og generelt stort utvalg. Butikken forteller gjerne kundene at her kan de handle for å lage restaurantmiddagen hjemme.

Tidligere Safari

Butikken startet som Torghallen da Lagunen åpnet i 1985. Før den omprofilerte til Meny i 2013, var den en del av Safari-kjeden. Fortsatt opplever sjefene at de har stor handlefrihet fra kjedens side.

De snakker også varmt om leverandørene sine. Dukker det opp spørsmål, så ordner leverandørene raskt opp. Naturlig nok er de ekstra lydhøre overfor en butikk som er så stor på ferskvare.

Meny-butikken gjør en innsats for å få frem de lokale matskattene. Ikke bare på kjøttsiden:

Fana, Bønes og Bakketun

– Ostegården. Vi var en av de første butikkene som hadde osten hans, og vi var med og lagde den. I begynnelsen var det knøttlite, rett oppi nabolaget her, sier Gustavsen om ysteriet til Jørn Hafslund. Han var som kjent siste norske verdensmester i ost med sin lagrede Fanaost – frem til Nidelven Blå fra Gangstad tok VM-tittelen i Trondheim i høst.

– Vi får pålegg fra Fana Kjøtt, og vi selger varer fra Bønes Gårdsmat. Jacobs Utvalgte røkt ørret og laks er fra Osterøy. Og vi har egg her fra Fana, fra Bakketun Gard, forteller Hjertås. Ikke minst til jul, påske og 17. mai kommer kundene og spør etter de lokale produktene.

– Du ser at de er opptatt av det, men nå ser du også at de skal gi gaver lokalt, sier ferskvaresjef Janniche Gustavsen.

De lokale produktene får god plass i diskene – her er både egg, pålegg og verdensmesterost fra Fana.

Siste saker