– Skolekonkurransen i NM er viktig for rekrutteringen

Hva om den lokale kjøttbedriften, sammen med sitt opplæringskontor eller alene, tar kontakt med sin lokale skole med restaurant- og matfag når invitasjonen sendes ut, og tilbyr seg å hjelpe…

Spesialrådgiver kompetanse og utdanningspolitikk i NHO Mat og Drikke, Espen Lynghaug. Foto: Ilja C. Hendel | NHO Mat og Drikke

Hva om den lokale kjøttbedriften, sammen med sitt opplæringskontor eller alene, tar kontakt med sin lokale skole med restaurant- og matfag når invitasjonen sendes ut, og tilbyr seg å hjelpe litt til i prosessen?

Gjestekommentar av Espen Lynghaug,
spesialrådgiver kompetanse og utdanningspolitikk, NHO Mat og Drikke

Også i år har det vært en skolekonkurranse i NM i Kjøttprodukter hvor de videregående skolene med restaurant- og matfag har fått tilbud om å levere produkter til profesjonell bedømming og vinne pris som beste skole.

All ære til KLF som arrangør av skolekonkurransen. Etter at NM i kjøttfag for lærlinger og svenner ble langt ned for snart ti år siden, er dette den eneste konkurransen vi har som retter seg mot unge under opplæring. NHO Mat og Drikke bidrar med å spre invitasjonene og dele ut prisen, men det er arrangørteamet i KLF som gjør jobben!

Det er en rekke mål i læreplanene for matfagene som på en utmerket måte dekkes for de skolene som bestemmer seg for å delta i konkurransen, som produktutvikling, sensorikk, råvarekunnskap, utvikling og justering av resepter og kvalitetssikting. For elevene vil det å utvikle et produkt som deretter blir bedømt og få en tilbakemelding fra de fremste smaksdommerne i landet være en spore til innsats og motivasjon. Påmeldingen fra skolene har gått litt opp og ned de årene vi har holdt på. Etter årets konkurranse, hvor bare to skoler meldte seg på og leverte inn produkter, tenker jeg at det er noe uforløst her, en mulighet som kjøttbransjen kunne gjøre mer ut av i synlighets- og rekrutteringssammenheng, og samtidig hjelpe skolene til å tørre å delta.

Her er en idé: Hva om den lokale kjøttbedriften, sammen med sitt opplæringskontor eller alene, tar kontakt med sin lokale skole med restaurant- og matfag når invitasjonen sendes ut, og tilbyr seg å hjelpe litt til i prosessen? En pølsemaker, eller en lærling for den saks skyld, som kommer inn i klassen og forteller litt om råvarenes egenskaper og hva som er viktig å passe på når man skal lage en pølse, en påleggsrull eller en kjøttkake? Hvilke krydder og tilsetningsstoffer bør man bruke i det enkelte produktet, og hva er det som kjennetegner et skikkelig godt produkt?

I tillegg til å bidra med hjelp til elevene i utviklingsfasen kan det også være godt for skolene å få hjelp til selve innsendingen av produktet. Og, hvis kjøttbedriften allikevel skal emballere og sende inn produkter til konkurransen, hva med å tilby plass i kjølekontainer eller på bil som skal levere bedriftens egne produkter til konkurransen? God, korrekt emballering og transport frem til bedømming er også nyttig fagkunnskap som den lokale kjøttbedriften kan by på. Og hvem vet, kanskje finnes det en fremtidig lærling blant elevene dere møter?

For de som kunne tenke seg å gi sin lokale skole en hånd både med skolekonkurranser eller i øvrig undervisning hvor kanskje lærerkreftene skolen selv har ikke strekker til, finnes det som kalles «yrkesfaglærer 2». Da får bedriften dekket lønn og andre kostnader ved å la en fagperson undervise noen timer i skolen. Gjennom ordningen Yrkesfaglærer 2 kan fagpersoner fra arbeidslivet bli direkte involvert i opplæringen på yrkesfag, og det er fylkeskommunen som betaler. Fagpersonen gir opplæring til yrkesfagelever om tema innen fagpersonens fagområde, og som er relevant for elevenes utdanningsprogram/programområde. Opplæringen kan finne sted på skolen eller i bedriften.

For de som synes dette høres interessant ut og vil høre med om ordningen, ta kontakt. Og før neste skolekonkurranse, ta kontakt med din lokale skole og hør om de ønsker litt hjelp!

Siste saker


Optimized by Optimole