Bærekraftig og brukervennlig kjøttemballasje

Bærekraftig og brukervennlig kjøttemballasje Kjøttemballasjen skal være bærekraftig, men det er også viktig at den kan settes rett i ovnen og åpnes enklest mulig. Av Georg Mathisen Det er det…

Bærekraftig og brukervennlig kjøttemballasje

Kjøttemballasjen skal være bærekraftig, men det er også viktig at den kan settes rett i ovnen og åpnes enklest mulig.

Av Georg Mathisen

Det er det amerikanske konsernet Hormel Foods, kjent for alt fra Spam (kjøttproduktet, ikke e-postreklamen) til Columbus Craft Meats og kalkunmerket Jennie-O, som forteller om kjøttdisker der det kommer til å være flere typer emballasje enn før. Først og fremst skal den være bærekraftig og brukervennlig:

I ovnen

– Forbrukerne er på jakt etter måter å gjøre tilberedningen av maten enklere på. Emballasje som kan brukes i stekeovnen eller mikrobølgeovnen, skinpack, løsninger med mindre inneremballasje og teknologi til å holde stekt mat sprø, ramser Megan Ward opp.

Hun er merkesjef i Hormel Deli Solutions og er intervjuet i fagbladet Meat+Poultry. Der forteller hun hvordan Hormel følger med på hvordan behovene til forbrukerne er i endring hele tiden.

Ferskvaredisken i supermarkedene, for eksempel, gir en opplevelse som kundene setter pris på – selv om de siste par årene har gjort mange skeptiske til å møte for mange mennesker når de er ute og handler:

– Forbrukerne vil vite at maten de kjøper, er trygg, minimalt håndtert og tilgjengelig på en måte som gjør det mulig for dem å komme seg inn og ut av butikken raskt, sier Ward.

– Det er der emballasjen kan komme inn og tilby løsninger som forsegler produktet fra utsiden og minimerer behovet de ansatte i butikken har for å håndtere maten.

Synlig kjøtt

Den største trenden er likevel transparens, ifølge Kyle French, som er merkeansvarlig for Hormels økologiske kjøttmerke Applegate. Han mener «transparens» helt bokstavelig: Forbrukerne ønsker å se kjøttet de kjøper og være trygge på at kvaliteten er høy.

– Vi har anstrengt oss for å vise så mye av produktet som mulig gjennom den transparente emballasjen. Vi legger også ut kjøttet vårt med overlapp i stedet for å stable det, for å maksimere synligheten, forteller French.

Glidelås

Applegate har nettopp lagt om den lukkbare emballasjen sin til en ny glidelåsløsning. Den er enklere å lukke tett slik at kjøttet holder seg fersk lenger. Akkurat nå er den perfekt for folk som spiser flere måltider hjemme.

– Når forbrukerne bytter til større pakninger og generelt kjøper mer, er det viktig at de klarer å holde disse produktene ferske i kjøleskapet til mer enn bare ett måltid. Da trenger de en enkel og trygg metode for å lukke pakningen igjen, konstaterer han.

Må engasjere forbrukeren

– Emballasjen er den viktigste og mest konstante måten for et merke å kommunisere med forbrukerne på, sier markedsdirektør Ozlem Worpel i Tyson Fresh Meats til Meat+Poultry. Han forteller hvordan forbrukeren kjøper produktet i 80 prosent av tilfellene når de først har tatt på pakken.

– Derfor er det viktig at vi har ferskt kjøtt i emballasje der etiketten engasjerer forbrukeren. Vi tenker på dette som den måten vi gjør produktet vårt levende på, sier Worpel.

Amerikanerne er midt i den store kalkunsesongen. For kalkunbransjen er det viktige å bruke emballasje som er bærekraftig og solid – som holder kjøttet ferskest mulig og svinnet minst mulig, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Beth Breeding i National Turkey Federation.

Sjekker resirkulering

83 prosent av forbrukerne sjekker instruksjonene på emballasjen for å være sikre på at de kaster den på riktig sted, har emballasjeprodusenten Amcor funnet ut.

Amcor peker på fire emballasjetrender akkurat nå:

  • Skinpack. Det betyr bedre holdbarhet og mindre problemer med luft.

  • Bærekraft. Emballasjen skal kunne resirkuleres uten at det går ut over produktkvaliteten.

  • Enkel tilberedning. 81 prosent vil helst ha lukkbar emballasje.

  • Spart emballasje. Interaktive etiketter og QR-koder som kan snakke med telefonen.

Julepapir med baconlukt

Når du ikke kan pakke inn gavene i bacon, kan du i hvert fall velge papir som ser ut og lukter som bacon.

Du pakker ikke inn julegavene i bacon, men det er det nærmeste du kommer. Amerikanske Hormel har lansert papir som ikke bare er påtrykt fristende baconbilder, men som også lukter bacon. – Vi tror at alt er bedre når det er pakket inn i Hormel Black Label bacon, sier merkesjef Nick Schweitzer.

Baconmerket er også ute med munnbind med baconlukt.

Siste saker


Optimized by Optimole