Folk vil ha sterkere krydret kjøttmat
BERLIN Sterkere krydder, chili av alle slag og blomstersmak. Det er de internasjonale smaks-spådommene for resten av 2020.
Lager din bedrift produkter med chili? Nå kan du tillate deg å gjøre dem sterkere og å bruke flere forskjellige varianter.
– Undersøkelser som vi har gjort, viser at mer enn halvparten av forbrukerne som spørres, over hele verden, spiser sterkere krydret mat enn de gjorde for bare et år siden. Det forteller produktsjef Jocelyn Foster hos den amerikanske ingrediensleverandøren Kalsec til nettavisen Nutritional Outlook.
– Vi regner med at denne økende interessen for krydder kommer til å drive den globale etterspørselen etter smaker nå i 2020.
Harissa
Foster snakker først og fremst generelt om chili og pepper, ikke om noe bestemt kjøkken. Nordafrikansk harissa tar noe av plassen som sriracha har hatt. Argentinsk chimichurri er ikke like sterkt, men påvirker krydderblandinger til meksikanske retter. Grønn chili fra Hatch-dalen i New Mexico er et eksempel på ingredienser som vil nyte godt av at folk vil vite mer om det de spiser – også om krydderet og smakstilsetningene.
Siden flere vet mer om chili, er de også interesserte i mer enn bare styrke, nemlig. I stedet for mild, medium eller hot vil de ha spesifikke chilismaker som ancho, serrano og habanero, tyrkisk urfa biber, spansk choricero, brasiliansk malagueta og syrisk aleppo.
– Mange i matindustrien har forstått at smakfull chili med mild styrke kan friste større grupper, sier innovasjonsdirektør Jean Shieh i Sensient Natural Ingredients.
Mer smak
Fra Flavorchem er det kardemomme som trekkes frem som trendkrydder, mens gurkemeie fortsetter å være populært. Og ikke minst: Ingefær har ennå ikke nådd toppen. Det har heller ikke kanel, honning eller matcha. Dessuten: Sure smaker og fermentert mat kommer til å være enda mer populært i år.
Så langt om kjente krydder og krydderblandinger. Men hvis du følger med på det nye som kommer rundt i verden i år, kan du også vente deg mer smaker av blomster og planter og mer surt og fermentert. Og ikke minst: Generelt mer smak.
– Mer enn noen gang venter forbrukerne at de produktene de spiser, skal være smakfulle. Smak er det viktigste kriteriet for hvilken mat de kjøper. Det sier markedsanalytiker Kévin Bangratz hos den franske smaksleverandøren Prova til Food Technology Magazine.
Spiser mer variert
Ikke overraskende er det først og fremst de unge som vil ha nye smaker. Den ferskeste smakstrendrapporten fra amerikanske Technomic forteller at 40 prosent av forbrukerne mellom 18 og 34 spiser på et større utvalg av restauranter nå enn for to år siden, for å finne nye smaker. Åtte av ti, uansett alder, sier at de enten leter aktivt etter nye smaker eller at de liker å prøve nye nytt innimellom.
Akkurat nå er det en lang rekke analytikere som trekker frem blomstersmak og frukt. Lavendel og rose har vært der lenge. Hibiskus, kirsebærblomst, appelsinblomst og sjasmin er på vei oppover, sammen med den skandinaviske smaken av hylleblomst. Yuzu er en god blanding av surt og fruktpreget.
Mintel har funnet ut at hibiskus som smak har vokst med 55 prosent på amerikanske menyer de tre siste årene. Firmenich utropte hibiskus til årets smak i fjor – i år var det blåbær som stakk av med den tittelen.
– Å pare blomster med annen smak for eksempel i blandinger med rose og krydder får matindustrien til å komme opp med nye og spennende produkter, sier forsknings- og utviklingssjef Suzanne Collier Johnson i Mother Murphy’s Laboratories.
Urter og andre planter kommer også til å gi smak til mye. Ingefær og gurkemeie er nevnt. En ny smak fra Norge som kan komme, er furu.
Vil forstå
Men hvordan skal du få forbrukerne til å velge noe nytt? – Forbrukerne er mer fristet til å prøve noe ukjent hvis de kan finne en følelsesmessig forbindelse til det, sier trenddirektør Jeffrey Schmoyer hos Firmenich.
– Mange av trendene i år drives av hvordan forbrukerne vil forstå mer om ingrediensene i maten sin. Det henger sammen med bredere trendere som historiefortelling og transparens, istemmer Jocelyn Foster i Kalsec.
42 prosent av forbrukerne som Nielsen har spurt over hele verden, sier at de elsker å prøve nye ting.