Angus-bedriftene forbedret driften i fjor

OSLO: Landets håndverksbedrifter knyttet til Angus-alliansen, fikk i fjor samlet sett en bedre utvikling i driftsmarginene, sammenlignet med 2018. Det viser tall bladet Kjøttbransjen har hentet inn hos bedriftene selv…

OSLO: Landets håndverksbedrifter knyttet til Angus-alliansen, fikk i fjor samlet sett en bedre utvikling i driftsmarginene, sammenlignet med 2018.

Det viser tall bladet Kjøttbransjen har hentet inn hos bedriftene selv og hos Angus-mentor Lars Helgeland. Bedriftene som dette samarbeidet omfatter, fikk i fjor et samlet driftsresultat på drøyt 12,3 millioner kroner mot rundt ti millioner kroner i 2018.

383 millioner

Samlet omsatte bedriftene i Angus-alliansen for vel 383 millioner kroner i fjor. Det er en økning på rundt 30 millioner kroner i forhold til året før. Aller størst økning i prosent opplevde Annis Pølsemakeri i Mathallen i Oslo med nær 30 prosent. Det var for øvrig denne bedriften som økte mest også fra 2017 til 2018. Til sammen nær 16 millioner kroner solgte Oslo-bedriften for og det er en økning på 2,2 prosent.

Premium-produkter

– Vi har opplevd solid vekst på alle produktene våre. Trenden hos oss i Mathallen er at vi selger mer og mer av det jeg vil kalle premium kjøttprodukter. Her spiller vårt tørrmodnede storfekjøtt en viktig rolle. Det utgjør en relativt stor del av omsetning vår, uten at jeg har eksakt tall, forteller daglig leder Daniel Slakter.

Siden etableringen, har butikken i Mathallen gått fra null til drøyt 21 millioner kroner. Driftsresultatet i fjor endte på imponerende 1,8 millioner kroner eller 8,3 prosent i driftsmargin.

God utvikling også i Ålesund

Hole Kjøtt i Ålesund har fortsatt en veldig god og stabil utvikling. Bedriften omsatte i fjor for rundt 15 millioner kroner og fikk et driftsresultat på en million kroner.

– Folk her i Ålesund er flinke til å handle i spesialbutikken og i påsken hadde vi større trafikk enn noensinne. Virkelig oppløftende midt i den krisetida vi er inne i nå. Men jeg føler med de kollegaene våre som er store på catering og restaurant og som sliter i motbakke, sier Laila Hole.

– Nærhet viktig

Angus-mentor Lars Helgeland peker på at Angus-bedriftene stort sett er mindre enheter hvor kunden møter kjøtthandleren i butikken til daglig. Dette er en av hovedårsakene til omsetningsøkningen.

– Nærhet til kunden og god service i en varehandel hvor svært mye nå dreier seg om volum, gjør disse bedriftene aktuelle. Ser vi på 2019, kan vi konstatere at Angus-bedriftene satser fremtidsrettet. Mange av bedriftene har gjort store investeringer i 2018 og 2019, med tilhørende store avskrivinger. Dette gjør tallene relativt sett enda bedre. For å «pynte» på resultatet kunne flere ha avskrevet mindre, sier Helgeland.

Han følger Angus-bedriftene tett bl.a. via kursing og innsamling/bearbeiding av regnskapsdata.

Siste saker


Optimized by Optimole