Besøksrush på MatPrat under koronapandemien

Besøksrush på MatPrat under koronapandemien OSLO MatPrat har opplevd voldsom økning i tallet på besøk på sin digitale plattform nå under koronapandemien. Økningen er på hele 55 prosent sammenlignet med… Les mer

Besøksrush på MatPrat under koronapandemien

OSLO MatPrat har opplevd voldsom økning i tallet på besøk på sin digitale plattform nå under koronapandemien. Økningen er på hele 55 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Per A. Sleipnes

Koronatiden har gitt ytterligere vekst for alle MatPrats kanaler, sier kommunikasjonssjef i MatPrat, Marthe Helene Bogerud.

I fjor satte MatPrat ny rekord med over 45 millioner besøk på matprat.no. Koronatiden har altså gitt ytterligere vekst for alle MatPrats kanaler.

– Koronatilværelsen har for svært mange bidratt til økt interesse for å lage mat og mer tid på kjøkkenet hjemme. Det gjelder både for barn og voksne, viser våre tall, sier kommunikasjonssjef i MatPrat, Marthe Helene Bogerud.

Strenge tiltak

Torsdag 12. mars kom beskjeden om de strenge smittetiltakene for å hindre spredning i forbindelse med koronaviruset, og dagen etter var hjemmeskole og hjemmekontor en realitet for de fleste. Samtidig skjøt besøkstallene for matprat.no fart.

– I perioden fra 13. mars til 18. mai har vi sett en voldsom økning i besøk på våre digitale kanaler, sier kommunikasjonssjef i MatPrat, Marthe Helene Bogerud. Hun kan fortelle at matprat.no har hatt en økning i økter på 55 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Fremmer matglede

I denne perioden har MatPrat, i sin forbrukerkommunikasjon, lagt vekt på å fremme matglede og hygge hjemme

– Vi har vært opptatt av å treffe forbruker der forbruker er, og har produsert mye nytt og dagsaktuelt innhold. Blant annet har vi sett at flere er opptatt av om det er nok mat, matsikkerhet, norsk mat og antibiotika-resistens. For eksempel oppnådde nyhetsbrevet vårt, med råd om hvordan man unngår smitte i butikk, gode lesertall og traff uten tvil et informasjonsbehov, kommenterer Marthe Helene Bogerud.

30 000 visninger

Hjemmetilværelsen for nordmenn flest, ga seg også konkrete utslag i hva vi søker etter.

Det synes klart at mange har hatt mer tid til matlaging hjemme, og har ønsket å lage tradisjonelle retter fra bunnen av i denne perioden. Oppskriften «Hvordan lage kjøttkaker» er soleklar vinner i perioden, med nesten 30 000 visninger.

Lam populært

Ellers forteller tallene også at mange har vært på jakt etter litt mer kos- og lunsjinspirasjon enn normalt, skal vi tro statistikken på matprat.no.

– Ukemenyene er en viktig del av kommunikasjonen vår, og viktig for å fremme norske råvarer. I perioden har vi sett et ekstra trykk på ukemenyene våre, og vi har også tilpasset dem til det nye hverdagslivet. Oppskrifter om alle råvarene våre har hatt en god økning sammenlignet med samme periode i fjor, men vi ser en særlig vekst for oppskriftene med lam, forteller Bogerud.

Barna lagde mer mat

Skal vi tro MatPrats brukertall, er det også mye som tyder på at barna har fått slippe til mer på kjøkkenet enn før. Barnas egen MatPrat; matstart.no, har hatt en økning på godt og vel 238 prosent økter sammenlignet med samme periode i fjor. Bananpannekakene ligger på førsteplass blant oppskriftene barna har søkt på i perioden, men ost- og skinkehorn, pizzapiroger og grove vafler har også hatt en stor økning blant de yngste.

Også MatPrats digitale læreverk for mat og helse har blitt flittig brukt i hjemmeundervisningen.

– Da hjemmeskoletilværelsen startet, åpnet vi opp matopedia.no, slik at lærere og elever ved alle landets grunnskoler fikk gratis tilgang til læreverket under situasjonen med hjemmeundervisning, forklarer kommunikasjonssjefen og viser til en besøksøkning på 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Siste saker