Du er her: Forsiden / Aktuelt / Prima og Hellstrøm signerer biff-avtale

Prima og Hellstrøm signerer biff-avtale

Før Eyvind Hellstrøm fikk tak i de håndplukkete biffene fra Prima Jæren, unnlot han å sette biff på menyen på Bagatelle i Oslo. Nå vil han samarbeide med Prima Jæren for å få fram storfekjøtt av ypperste kvalitet for alle.

Prosjektet for et bedre storfekjøtt hadde offisiell lansering ved Måltidets Hus i Stavanger første uken i januar. På lanseringen fikk representanter fra både nasjonal og lokal presse møte Prima-eier og gründer Anbjørn Øglend og daglig leder for Bocuse d’Or Norge, Eyvind Hellstrøm ifølge Prima Jærens nettside.

Storfekjøtt i verdensklasse

– Målet vårt med dette prosjektet er å få fram storfekjøtt av verdensklasse i Norge. De siste 40 årene har det knapt vært noen utvikling innen produksjon av storfekjøtt her i landet. Å kjøpe biff i dag er som å spille bingo; du vet aldri hva du får. Ved å satse systematisk på kjøtt produksjon vil vi få fram kjøtt av ypperste kvalitet til alle forbrukere i Norge. I løpet av et par år skal du kunne gå inn på et supermarked omtrent hvor du vil i landet og få tak i biff av ypperste kvalitet fra Prima Jæren, slo Anbjørn Øglend fast under markeringen.
Utsagn som dette lyder som søt musikk i ørene til kjendiskokk Eyvind Hellstrøm.

– Dette har vi ventet på i flere tiår. Jeg unnlot å ha biff på menyen på Bagatelle i Oslo i mer enn 20 år fordi kvaliteten varierer så enormt. Prima Jæren er én av få aktører i Norge som har jobbet seriøst med dette gjennom mange år. Det er en glede å være med i dette prosjektet fra den kokkefaglige siden, supplerte den anerkjente og frittalende kjøkkensjefen.

Frir til bøndene

Den prosessen Prima Jæren skal gjennom med storfekjøtt er ikke ulik den bedriften allerede har gjort med svin, da under merkevaren Jæren Smak. I fjor ble Prima Jæren tildelt prisen Årets Råvare for produktet svinecarré solgt i 180 Meny-butikker over hele landet under merket Jacobs Utvalgte.

– For å lykkes med storfeprosjektet, må vi ha produsentene med på laget. For dem ligger det en betydelig merverdi gjennom å satse på høykvalitetsprodukter til en høyere pris. Vi vil satse på rasen angus som er den vi gjennom studier i utlandet og egen forsking har fått mest tro på, fortalte Anbjørn Øglend.

Prima Jæren trenger mer enn ett tusen storfe av typen angus til denne satsingen.
– Vi vil stimulere produsenter som er interessert i å være med på dette. Det er i dag flere og flere som velger samdrift som driftsform. En slår sammen besetninger og melkekvoter. Vi vet at det er driftsbygninger og beitearealer som blir stående ledige. Her er det en god sjanse til å utnytte fasiliteter som allerede ligger her, viser Øglend til.

Skal oppdra forbrukeren

Når det gjelder å nå ut til forbrukeren med de nye biffene, er det flere veier å gå. Denne prosessen har Prima Jæren allerede begynt på.
– Vi vet at det er stor interesse for dette prosjektet blant aktørene i dagligvarehandelen. Å få fram en differansiert produksjon av storfe er noe alle vil tjene på, slo Øglend fast.

Eyvind Hellstrøm er ikke i tvil om at den norske forbrukeren vil kjenne sin besøkelsestid. Noe oppdragelse må en likevel regne med.
– Da jeg begynte i denne bransjen, var det knapt en butikk i landet som hadde avocado eller vårløk i sortimentet. I dag finner du mange gode råvarer i de fleste supermarkeder. Dette viser at forbrukeren begynner å bli bevisst og vet å sette pris på god mat. Det er fremdeles en lang vei å gå, men det handler om å overbevise folk om at det er en glede og en inspirasjon å kjøpe råvarer som er i øverste klasse. Vi burde være velstående nok i dette landet til at vi kan ta oss råd til det av og til. Jeg pleier å si at enhver kan steke en biff hvis råvaren er bra, og det smaker fortreffelig, konkluderte Hellstrøm.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt

Annonser