2024 er sausens og marinadens år

Sterkere chili, salt med en historie og ranch er viktige smakstrender. Her er tipsene.

2024 er sausenes, marinadenes og dippenes år. Sterkere chili, salt med en historie og ranch er viktige smakstrender.

Av Georg Mathisen

Ranchsaus – her som dipp til kylling – blir stort i år. I Norge har både Kims og Sørlandschips lansert nye produkter med ranchsmak. lllustrasjonsfoto: Shutterstock

Sausen er ikke lenger bare noe som folk legger til etter at resten av måltidet er planlagt. Sausen er i ferd med å bli selve hovedpoenget i en matrett. Det er ingrediensleverandøren Roland Foods som oppsummerer forventningene for året på den måten. Blant kildene til spådommen er hva som dukker opp på sosiale medier.

Tilsynelatende ranch

Da er det ikke først og fremst snakk om «The Pink Sauce», som har fått 680 millioner visninger etter at tiktokeren Chef Pii presenterte den. Den var ikke godkjent av matmyndighetene første gangen den kom på markedet, og mediene forteller historier om kunder som ble syke.

Derimot ble det store sausenyheter da Taylor Swift – som for tiden skaper overskrifter for alt annet enn musikk – ble fotografert mens hun spiste kylling med ketchup og det som så ut som ranchsaus. «Seemingly ranch» ble et populært uttrykk, og Heinz svarte med å lansere en blanding av ketchup og ranchsaus i en begrenset periode.

Kjendiser med kylling

På YouTube finnes du Hot Ones, hvor kjendiser intervjues mens de spiser kyllingvinger med svært sterk saus. Det har også ført til en egen produktlansering.

Og nettopp ranch og sterkere chilismaker er store trender i år, sammen med spennende salt. Det er flere analytikere enige om. Blogger Nicole Bozzani viser til en rapport fra Datassential. – Fra spesiallagede ranch-smaker til nye oppskrifter slik som kylling med ranchdressing er ranch i ferd med å ta tilbake gammel popularitet, mener hun.

Mother Murphy’s Flavors er også opptatt av krydret ranchsmak. Den kjente, amerikanske smaken passer ikke bare sammen med kylling, men også som dipp, salatdressing eller bare en anvendelig smak. I Norge har vi sett smaken i flere nye potetchipsvarianter.

YouTube-serien Hot Ones får en viktig del av æren for at flere vil ha sterkere chilismaker.

Sterk dobling

National Geographic melder om en stadig kraftigere vekst i hete sauser. Den uavhengige spesialbutikken Hop Burns & Black i London har økt salget med 94 prosent, mens den britiske kjeden Waitrose forteller om 55 prosent økning. Amerikanerne, på sin side, har mer enn doblet chiliforbruket fra 1980 til 2021. Nå har det passert tre kilo i året, forteller Spices Inc.

– Grunnen er økende interesse for mat fra andre deler av verden, ifølge Hop Burns & Black. De to britiske kjedene og den amerikanske bloggeren viser også til Hot Ones som en viktig forklaring.

De sterke peppersmakene kan gjerne kombineres med søtt: Honning og chipotle eller birria-tacokrydder er eksempler som Spices Inc trekker frem.

Forbrukerne vil ha mer og sterkere chili. (Illustrasjonsfoto: Guilhem Vellut)

Salt med historie

En tredje smakstrend som både Bozzani, Kimpton Hotels & Restaurants og andre trendspåmenn peker ut, er salt. Uraffinert håndverks-salt med en historie: Svart havsalt fra Hawaii, blått steinsalt fra Iran, kala namak fra Himalaya, keltisk havsalt som for eksempel Sel de Guérande, og fleur de sel.

– Forbrukerne beveger seg bort fra tradisjonelt salt og leter etter noe mer spesielt. For kokker og produktutviklere blir det viktig å kjøpe inn fra de riktige stedene, ifølge Kimpton.

Matplattformen Tastewise bruker kunstig intelligens til å analysere hva som faktisk brukes i marinader. Her er det appelsinjuice og andre fruktsmaker som øker mest. Øl og eddik er også i kraftig vekst som ingredienser i marinader.

Blått, persisk salt er et eksempel på hvordan spesielle salt med en historie blir mer populært. I Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Her er tipsene

Her er andre tips fra krydderekspertene:

  • Ube – lilla yams som er kåret til årets smak. (T. Hasegawa)
  • Tamarind– årets smak i en annen av flere kåringer, og blandet med pasilla-chili i en av årets nye sauser. (McCormick)
  • Umamiforsterkere– tare og sopp er eksempler. (Food By Design)
  • Kreativ tørrmodning– metoden utvides fra storfe til and, lam, fisk og rotgrønnsaker. (Kimpton Hotels & Restaurants)
  • Sure smaker– et skritt videre fra sitron og balsamico, til for eksempel leche de tigre og sitrusfrukten calamansi. (McCormick)
  • Koreanske retter– K-mat når langt utenfor de koreanske restaurantene, med bulgogi, bibimbap og koreansk stekt kylling som stadig mer populære retter. (Food By Design)
  • Afrikanske krydder– berbere, chakalaka og iru er eksempler som flere oppdager. (Synergy)
  • Svart sesam og melkete– nye østasiatiske smaker som følger matcha og ube. (Time Magazine)
  • Sennepsfrø – i alt fra salater og dressinger til marinader og rubs. (Mother Murphy’s Flavors)
  • Shawarma– ikke bare som kjøtt på spidd, men også som smak på burgere og pommes frites. (Mother Murphy’s Flavors)
  • Svart hvitløk og ponzu– to smaker som er verdt å få på menyen i år. (Datassential)
  • Salt og søtt sammen– ikke bare i Smash, men også med blandinger som sennep og sjokolade eller verdens svar på østfoldsk pølse: kylling i vaffel. (Innova Market Insights)
  • Hvitpurreløk– en krysning mellom hvitløk og purre som kan bli like populær som ramsløk var for noen år siden. (Nicole Bozzani)
  • Fikenblad– det kan ikke spises som det er, men smaken får trekke inn i oljer og meieriprodukter. (National Geographic)
  • Karibisk, meksikansk og østeuropeisk er årets tre store kjøkken. (Food Matters Live)

Siste saker