Først med premiumkjøtt rett på døra

Først med premiumkjøtt rett på døra Nå kan kjøttglade nordmenn få edle kjøttvarer levert rett på døra. Det er importselskapet Wulf & Co. som via sitt underbruk, Gastro Royal, sørger… Les mer

Først med premiumkjøtt rett på døra

Nå kan kjøttglade nordmenn få edle kjøttvarer levert rett på døra. Det er importselskapet Wulf & Co. som via sitt underbruk, Gastro Royal, sørger for det. I vårt naboland i sør, Danmark, har dette tilbudet vært tilgjengelig i mange år.

Av Per A. Sleipnes

Jesper Klostermann har fartstid som trainee og senere salgsansvarlig hos NoriDane, daglig leder I Kjøttmeglerne og  salgsdirektør hos GPS Food Group. Han begynte i Wulff & Co. januar 2019.

– Jeg er halvt dansk og i Danmark er denne typen salgskanal blitt helt vanlig. Derfor er dette et prosjekt jeg er svært motivert for å lykkes med. Og bare for å beskrive folks appetitt på kvalitetskjøtt: Kiloprisen på det storfekjøtt vi til nå i år har levert direkte til forbruker har ligget på rundt 700 kroner pr. kilo. Og vi selger faktisk hele kammer på opptil 15 kilo til kjøttelskere med egne modningsskap, sier Jesper Klostermann, importsjef i Wulff & Co. og mannen bak GastroRoyal.

Stort potensial

I Danmark er det til sammen 11 firmaer som driver med denne type distribusjon av kjøtt. Tre av disse firmaene har doblet omsetningen siden starten i 2016. Dette er med andre ord et kraftig voksende marked i vårt naboland og Klostermann ser ingen grunn til at ikke samme trend skal gjøre seg gjeldende her i landet.

– Kjøpekraften er ikke mindre i Norge og ønsket om å spise førsteklasses mat er like sterkt i Norge som i Danmark. Jeg tror faktisk at potensialet er enda større her i landet, sammenlignet med vårt naboland i sør, påpeker Klostermann.

Innsnevring

– Hva er årsaken til at dette markedet synes å ha et så stort potensial?

– Slik jeg ser det, har dagligvareaktørene i Norge nærmest skapt dette markedet for oss. De gjør det de kan for å snevre inn sortimentet sitt fordi det er god butikk, og det er sånn de driver. Men det skaper jo enda større etterspørsel etter andre produkter, sier Klostermann.

Kontakt med bønder

– Du er ikke redd for å utfordre kjøttbransjens aktører her i landet og gjøre det vanskeligere for disse og hva med norske bønder?

– Nei, jeg mener det må være plass til flere og ikke minst rom for alternative distribusjonsveier. Når det gjelder aktørene i primærleddet, gjør disse så godt de kan. Men norske bønder følger instrukser og oppfordringer fra slakteriene. Slakteriene foretrekker strømlinjeformet produksjon som er enkel og som følger tradisjonelt norsk skjæremønster. Vi har kontakt med flere bønder som overfor oss forteller at de har lyst å begynne med en Angus-besetning eller en Wagyu-besetning, men de har ingen steder å gjøre av kjøttet.

Kjøtt i helgene

Kjøttskam og økt interesse for vegetarisk mat er ikke nødvendigvis negativt for kjøttbransjen. Klostermann ser en tydelig trend i vårt forbruk av kjøtt.

Vi ser tydelig at mange der ute satser på vegetarløsningen midt i uka, men når helga kommer skal det vært kjøtt og ikke minst kjøtt av topp kvalitet. Det er her vi kommer inn i bildet.

April 2020

Klostermann etablerte Gastro Royal tilbake i april 2020, rett etter at Norge ble stengt ned. Wulf hadde en stor del av omsetningen (nær 90 prosent) i HORECA-kanalen og da pandemien tok kvelertak på restaurantmarkedet, måtte selskapet finne andre veier videre.

Gastro Royal ble en umiddelbar suksess og allerede første driftsåret omsatte selskapet for 4,6 mill. kroner via dette konseptet. I år har omsetningen allerede passert 6,5 mill. kroner.

Høy importandel

– Hvem er kundene?

– Det ligger i kortene at det er de aller mest kjøpesterke blant oss, de som er villig til nærmest å betale hva det måtte vært for topp kjøttkvalitet. Og disse blir det som sagt stadig flere av her i landet.

– Hvem handler dere av?

– Praktisk talt alle skjæreaktørene på privat side leverer til oss. Nortura derimot vil av en eller annen grunn ikke ha noe med oss å gjøre. Om det er fordi vi utfordrer deres eget selskap Nortura Proff, skal jeg ikke spekulere i. Dessverre er importandelen av det vi selger videre til sluttkundene svært høy – mellom 80 og 90 prosent. Vi skulle gjerne hatt mer norsk kjøttråvare, men slik er situasjonen.

Wulf som selskap har dag en jevn fordeling på HORECA, industri og dagligvare med drøyt 33 prosent på hvert segment. I år vi omsetningen komme opp i nær 400 mill.kroner og det er en økning på rundt 80 prosent fra året før.

Siste saker