Oppdal Spekemat bygger nytt for 140 mill. kroner

Oppdal Spekemat bygger nytt for 140 mill. kroner Oppdal Spekemat investerer nær 140 millioner kroner i et helt nytt produksjonsanlegg på Oppdal. Allerede 1. juli neste år, er det planlagt… Les mer

Oppdal Spekemat bygger nytt for 140 mill. kroner

Oppdal Spekemat investerer nær 140 millioner kroner i et helt nytt produksjonsanlegg på Oppdal. Allerede 1. juli neste år, er det planlagt drift i det nye anlegget.

Av Per A. Sleipnes

Oppdal Spekemat skal leie bygget av firmaet KMC Property som formelt står som byggherre. 5000 kvadratmeter er arealet som bedriften får til rådighet og det er en tomt på rundt 20 mål, eid av Oppdal Spekemat, som nå skal bebygges.

– Solid støtte

– Vi hadde vel egentlig intet valg! Det eksisterende bygget med sine tre etasjer, er bygningsmessig ikke forenelig med framtidsrettet produksjon av næringsmidler. Derfor er det svært gledelig at vi har fått vår majoritetseier, Fatland, med på disse ambisiøse planene. Uten solid støwrre fra dette selskapet, ville denne satsingen ikke vært mulig, fastslår daglig leder Ingar O. Langseth.

Fatland eier 60 prosent

Fatland, som kom inn på eiersiden for fem år siden, sitter på en eierandel på 60 prosent i Oppdal Spekemat, mens Paul Håker og Langseth eier den øvrige andelen med halvparten hver.

Det var for øvrig tilbake i 2009 Oppdal Spekemat med eiere Harald Halmøy og Ingard O. Langseth, ble etablert. Men siden 1994 har det blitt produsert spekemat i lokalene til Oppdal Spekemat med drivere som Norsk Spekemat, Spis, Spis Grilstad og Grilstad.

Fjelltørket er ikke bare et slagord. Det er hovedingrediensen i alt vi produserer, fastslår Paul Håker og Ingar Langseth (til høyre).

Bredt utvalg

Da Grilstad la ned sin produksjon i 2009, var det opp til de ansatte og Langseth/Holmøy å fortsette tradisjonene med spekematproduksjon tilknyttet til Oppdal-regionen. I dette området har spekemat som norsk matkultur, eksistert i over tusen år. I dag produseres det en bredt utvalg tradisjonell , i tillegg til en del nye og moderne varianter.

Mye til Coop

– Hvordan blir spekematen distribuert og si litt om kundegruppa.

– Vi sender det aller meste av spekematen vi produserer inn i Fatland-systemet. Så distribuerer de videre til kjedene, bl.a. NorgesGruppen og Coop. Noe av det vi produserer sendes også direkte fra vår bedrift til Coop-butikker i nærområdet, sier Langseth.

137 millioner kroner

I fjor omsatte Oppdal Spekemat for 137 millioner kroner og fikk et resultat på 5,5 millioner kroner. Langseth tror bedriften vil havne på tilnærmet de samme tallene i år. Han peker på råvaretilgangen som den stor x-faktoren akkurat når.

– Vi er bekymret for tilgangen på småfe – særlig sau. Vi er storforbruker av sau og når vi vet at det ligger an til underskudd, gir det betydelige utfordringer. Men også her er det godt å ha en solid aktør som Fatland i ryggen, fastslår Langseth.

28 ansatte

Oppdal Spekemat teller i dag 28 ansatte og ifølge den daglige lederen er det folk med mye lidenskap og stor kompetanse innenfor produksjon av spekemat.

Det er noe av årsaken til at vi evner å jobbe kontinuerlig med utvikling av nye spennende smaker og sunnere alternativer, sier Langset som ber oss ta med at Oppdal Spekemat leter etter en pølsemaker og kvalitetsleder som nå altså får anledning til å begynne i flunkende nye og moderne lokaler og ikke minst ta i bruk nytt produksjonsutstyr.

Siste saker