Spent på første sesong i nye lokaler

Nå begynner første sesong i helt nytt bygg. Ingard Langseth og Ingve Tettli i Oppdal Spekemat er spente etter flyttingen. Av Georg Mathisen De kom inn i midten av januar…. Les mer

Nå begynner første sesong i helt nytt bygg. Ingard Langseth og Ingve Tettli i Oppdal Spekemat er spente etter flyttingen.

Av Georg Mathisen

De kom inn i midten av januar. Fra tre etasjer i det gamle meieriet i Oppdal sentrum har spekematbedriften flyttet til nye lokaler like utenfor sentrum. Alt på ett gulv der det tidligere måtte til heis mellom salting, skjæring og pakkeri.

Barnesykdommer

Det har ikke gått helt uten problemer. – Vi har hatt mange barnesykdommer, det har røket en trafo, og vi har hatt litt utfordringer både på byggesiden og maskinsiden. Det har ikke vært noen glatt runde så langt. Men nå har vi begynt å få brukbar drift, sier daglig leder Ingard Langseth.

Meningen er å kunne drive mer rasjonelt. Med ett plan og tettere mellom avdelingene bør driften kunne gjøres mer effektiv. I tillegg har Oppdal Spekemat fått egen frysekapasitet og fem klimarom. Tidligere har bedriften måttet leie fryseplass på Malvik, to timers kjøretur unna.

Nå er det duket for årets travleste periode. – Det var mer sesongbasert tidligere, så det har jevnet seg litt mer ut. Men sesongen for småfe blir veldig intensiv i åtte–ti uker. Det blir en spennende førstesesong, sier Langseth.

44 ansatte

Ingve Tettli er tillitsvalgt for de 44 ansatte i bedriften. – I gamlefabrikken hadde vi veldig mye transport og dårlig varestrøm. Her er det mer strømlinjeformet og lettvint, og ikke minst kostnadseffektivt. Tid er penger, og kvalitet er penger, minner han om.

Oppdal Spekemat har Fatland som majoritetseier og godt samarbeid med mange. Helslakt i sesongen kommer mest fra Nortura, stykningsdeler ellers gjennom året mest fra Fatland. Så er det tett samarbeid med kjøttbedrifter fra Røros til Voss.

Tenker på merkevare

Foreløpig er det kundenes merker som står på produktene. Her gjør Vitaliy Timoshenko klar til å slice pepperoni som skal på pizzaene til Peppes.

For ikke å snakke om samarbeidet med kundene. – Vi har ikke eget brand. Egentlig har vi tre kunder – NorgesGruppen, REMA og Coop. Men vi har tanker om å bygge opp et eget merke etter hvert når vi får kommet inn i bygget og etablere oss mer, sier Ingard Langseth.

Først må bedriften konsentrere seg om kjedenes egne merker. Det koster å komme inn i hyllene med sitt eget. Når Oppdal Spekemat først skal i gang med den jobben, må det settes av ressurser.

De nye lokalene er det KMC Properties som eier. Oppdal Spekemat har en leieavtale på 15 år med opsjon på forlengelse.

– Huseier står for hus og ventilasjon. Resten står vi for selv. Vi har investert i trykkluft, vakuum, vaskeanlegg og klimarom. Vi har brukt godt over 50 millioner kroner på investeringene. Mye er leaset, men klimarommene og røykerommene er store investeringer, forteller Langseth.

Øker

Ingard Langseth ser god omsetningsvekst, men i år er resultatet usikkert for Oppdal Spekemat.

Så langt ligger omsetningen omtrent på budsjettet. I fjor, i de gamle lokalene, økte Oppdal Spekemat omsetningen fra 133 til 146 millioner kroner. I år er målet 176 til 180 millioner kroner. Det ser ut til å være innen rekkevidde. Resultatet, derimot, er mer usikkert. Finanskostnaden er blitt en helt annen, og det tar tid å komme seg gjennom startvanskene og få på plass alt.

Bedriften har økt med noen flere ansatte. Flinke folk er ikke enkelt å få tak i. Under halvparten av de 44 ansatte er norske. Svak krone og sterk euro gjør at de polske medarbeiderne er mer fristet til å snu nesen mot det gamle hjemlandet.

– Jeg hører Fatland snakker om det samme og at det er likt over hele linjen. Men her som vi er i en turistbygd, er det ikke bare vi som er avhengige av utenlandsk arbeidskraft. Det er mange som lever i spenning i disse tider, sier Ingard Langseth.

– Vi har automatisert mer, og det hjelper oss å få kostnadene ned, sier Ingve Tettli. – Riktignok har vi bedre plass enn tidligere, men det blir aldri nok plass!

Siste saker