Fatlands ‘altmuligmann’ brenner for produktutvikling

De siste årene har Fatland hatt et voldsom trykk på salg og volum. Det har bidratt til omsetningsøkning på alle nivå. Nå skal innsats og fokus på innovasjon og produktutvikling… Les mer

De siste årene har Fatland hatt et voldsom trykk på salg og volum. Det har bidratt til omsetningsøkning på alle nivå. Nå skal innsats og fokus på innovasjon og produktutvikling økes tilsvarende. Og sentral i den satsingen finner vi Stig Pedersen som blant annet har bred erfaring fra emballasjeindustrien.

Av Per A. Sleipnes

De fleste i vår bransje kjenner denne joviale nordlendingen godt og ikke minst den entusiasmen han utstråler. Etter 12 år i Multivac-systemet har han i tre år som «alt-mulig-mann», vært sentral i Fatlands satsing på produktutvikling og innovasjon. Betydelige summer er bl.a. brukt på et nytt og topp moderne testkjøkken på anlegget i Oslo. Her inviterer Pedersen & Co. inn kunder og forbindelser for å teste ut resepter, smake på produkter eller rett og slett lage mat basert på Fatland-råvarer- Pedersen har fått med seg den kjente norske toppkokken Terje Næss som mentor og for Fatland kan dette vise seg å bli en kruttsterk kombinasjon.

500 tonn kjøttmat

– De siste årene har produksjons- og salgstallene våre hatt en formidabel økning. Enkelte dager går det ut rundt 500 tonn kjøttmat fra anleggene til landets største private kjøttkonsern. Men marginene er små og presset på pris er stort. Derfor blir produktutvikling svært viktig for Fatlands fortsatte vekst og utvikling, konstaterer Stig Pedersen.

Han har mer enn 30 års erfaring fra emballasjeindustrien å vise til og har via blant annet Multivac hatt Fatland som kunde gjennom mange år. Han kjenner derfor familieselskapet godt. Pedersen ble lokket over til Fatlands salgsavdeling av styreleder Svein Fatland og startet opp rett før pandemien gjorde sitt inntog.

Utsøkt spekemat utviklet og produsert på Jæren-anlegget.

Utfordrende periode

– Det har vært en utfordrende periode men jeg opplever at vi har kommet oss greit gjennom. Nå blir det viktig å rette blikket framover og tenke nytt. Og når vi utvikler og forbedrer produkter, er dette ofte initiert av våre kunder. Det gjøres med andre ord på oppdrag og med føringer fra kundene. I tillegg får vi ideer etter inspirasjonsreiser på messer og butikker i andre land. Eller rett og slett besøk hos leverandører.

Da utvikler vi egne ideer med fagpersoner fra egen PU-avdeling, men ofte i samarbeid med vår leverandør av hjelpestoffer og krydder. Vi har langsiktig forhold til våre leverandører basert på tillit og godt samarbeid, fastslår Stig Pedersen.

Teknologisk Matforum

I tillegg til jobben i Fatland, er Stig Pedersen også styreleder i Teknologisk Matforum, en organisasjon som jobber med faglig oppdatering i hele matbransjen.

– Hva konkret bruker dere dette matstudioet til?

– Vi tester f.eks. ut pakkemetoder og evaluerer hurtigfrysing som bidrar til at produktene er like ferske når de tines. Holdbarhet på produktene er nemlig viktig med tanke på bærekraft. Her spiller riktig emballasje en viktig rolle. Forbedringer på emballasjesiden øker holdbarheten og reduserer svinnet i forbindelse med omsetning av kjøttprodukter, påpeker Pedersen.

Seks millioner kroner

– Hvor kommer kokker inn i bildet her?

– Produktutvikling hos oss foregår både med egne kokker og eksterne krefter som vi leier inn – f.eks. Terje Næss. Hans unike kompetanse gir en betydelig matfaglig tyngde i vårt utviklingsarbeid. Vårt mål er nemlig gode og stabile produkter som gir spiseglede og gjenkjøp.

I tillegg til etablering av matstudioet i lokalene på Furuset, har hele byggets fasade blitt oppgradert med nye vinduer og delvis ny kledning. Totalt er det investert rundt seks millioner kroner i forbindelse med dette oppgradering- og forbedringsarbeidet.

Ferdigstekt bacon

– Er det nye produkter på gang som du tror markedet vil ta imot med åpne armer?

– Ja, vi har flere spennende ting på gang og et stikkord i den anledning er ferdigstekt bacon. Dette er et produkt få eller ingen norske kjøttbedrifter har lansert i noen skala. For oss kan dette bli et stort og viktig produkt. Vi har i tillegg spennende ting vi jobber med på burger-siden. Dette markedet synes fortsatt å være i vekst og denne veksten skal vi selvsagt ta del i. Generelt kan jeg si at Fatlands kanskje aller viktigste målsetting er å benytte alt på dyret, enten det er storfe eller svin. Det er bærekraft i praksis, avslutter den kreative altmuligmannen hos Fatland.

Siste saker