Ber leverandørene om å tenke nytt

Ber leverandørene om å tenke nytt MO I RANA Tenk nytt – ikke bare kopier nyhetene til andre! Det oppfordrer Unn Tove Djuplasti og Anita Pedersen på Coop Prix Mo… Les mer

Ber leverandørene om å tenke nytt

MO I RANA Tenk nytt – ikke bare kopier nyhetene til andre! Det oppfordrer Unn Tove Djuplasti og Anita Pedersen på Coop Prix Mo i Rana.

Georg Mathisen

Unn Tove Djuplasti (til venstre) og Anita Pedersen forteller om relativt lite koronapåvirkning på Coop Prix Mo i Rana.

De kom seg greit gjennom de første korona-månedene. – Det var nok heller nærbutikkene som merket hardkjøret i begynnelsen, sier Unn Tove Djuplasti. Hun er butikksjef på Prix-butikken midt i sentrum av Mo.

– Det var nok ikke så mange som ville reise til sentrum for å handle, istemmer Anita Pedersen, som er ansvarlig for kjøttproduktene i butikken.

Sprit og kundeaviser

Først og fremst merker de den uvanlige situasjonen på spritflaskene som står rundt omkring i hele butikken, og på mangelen på kundeaviser.

Det var litt vanskeligere å være kremmer mens kampanjer og kundeaviser var satt på vent. Selv om kundene både forsto og aksepterte at det var slik når de fikk det forklart. Den tilbakelagte «søringkarantenen» i Rana ga heller ikke noe stort utslag.

Derfor kan butikken først og fremst melde om at kundene handler stort sett som de har gjort tidligere. Det betyr at været bestemmer mye. – Snøen lå lenger i år enn den vanligvis gjør. Dermed ble det ikke mye grilling første halvdel av mai. Vanligvis er det mindre snø i mai enn det har vært i år, forteller Pedersen.

Lunsjkunder

Prix-butikken ble omprofilert fra Mega for sju år siden. En stor del av kundene er faste. Siden den ligger i sentrum, blir det mange lunsjkunder. Fra kontorene i nærheten, men også fra byggeplassene rundt omkring. Kundene fra byggebransjen sørger også for at det blir litt handel om morgenen.

– Til vanlig har vi salatbar, selv om den har måttet stenge i vår. Det går mye påsmurt og småbrød, sier Pedersen. – Dessuten har vi et godt utvalg av påleggssorter, understreker butikksjef Djuplasti.

De to trekker frem Coops egne Dagens-retter til å varme opp, men også Fjordland og Toro. – Pakkene er laget til for én lunsj, for eksempel med to karbonader, sier Unn Tove Djuplasti.

Én rett, flere merker

Samtidig mener de to hos Prix at nettopp de ferdige lunsj- og middagsrettene er et godt eksempel på noe som de gjerne vil at leverandørene skal gjøre annerledes.

– Ofte har vi én rett, men med tre forskjellige merker, sier de. De mener at produktnyhetene altfor ofte følger hverandre: Det som den ene kommer med, lanserer konkurrentene etterpå. Slik bør det ikke være – kundene er villige til å prøve noe nytt, nemlig:

– Som regel merker vi når noe er nytt, at kundene vil prøve. Når det kommer en ny Grandiosa – den har vært veldig populær i år – så vil de prøve. Særlig hvis leverandørene er flinke til å reklamere for det. Så avtar salget litt hvis kundene ikke liker produktet så godt, sier Anita Pedersen.

Anita Pedersen er storfornøyd med å ha H.A. Hanssen i nærheten og frister kundene i Mo sentrum med eget lokalprodukt-kjøleskap.

Hanssen og arv

Prix-butikken er fulle av godord om de to lokale kjøttleverandørene sine og har til og med et eget kjølehjørne med lokale produkter.

– Suovas fra Arv, Arctic Rein og Vilt, er populært. H.A. Hanssen har mye godt pålegg, men også mange fryseprodukter. De leverer jo på dagen, også, peker Pedersen på.

– Hanssen har produsert som vanlig, og de er lette å få tak i. Vi har ikke opplevd at de har vært tomme for noe. Det var kanskje litt lite kjøttdeig i starten på koronaen, men ingen problemer. Det er kjempeflott å ha dem i nærheten, sier Anita Pedersen.

Siste saker