Metervare vant høythengende pris

Metervare vant høythengende pris Kjøttbedriften Metervare AS med sine 14 ansatte, har vunnet Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Oslo og Viken. Juryen fastslår at bedriften profilerer Oslo med kvalitetspølser basert på… Les mer

Metervare vant høythengende pris

Kjøttbedriften Metervare AS med sine 14 ansatte, har vunnet Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Oslo og Viken. Juryen fastslår at bedriften profilerer Oslo med kvalitetspølser basert på gode, norske råvarer.

Av Per A. Sleipnesog Svein Erik Eide

Regiondirektør for Innovasjon Norge i Oslo og Viken, Kristin Willoch Hauge, produksjonssjef Helge Tungen, eier og gründer Tommy Østhagen, daglig leder Brit Selebø og byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North (H).

– Dette er fantastisk og vi er både takknemlige og stolte over å ha vunnet bedriftsutviklingsprisen for Oslo.

Vi i Metervare er en engasjert og stolt gjeng med masse fagkompetanse som vi ønsker å dele med andre. Derfor er den jobben som gjøres med lærlingene utrolig viktig med tanke på å beholde kunnskapen om godt, gammelt håndverk. Det er vår framtid det handler om, sier kokk, gründer og eier, Tommy Østhagen i Metervare. Han etablerte bedriften fordi han opplevde at det manglet gode pølser i butikkene. Bedriften har utviklet seg til en solid produksjonsbedrift med god overlevingsevne og flere ansatte.

Juryens begrunnelse

Metervare AS er det lille pølsemakeriet i Oslo by som ønsker å lage verdens beste pølser. Det skal lages på norske råvarer, høyt kjøttinnhold og uten kunstige tilsetningsstoffer.

Juryens begrunnelse for tildelingen var bl.a. følgende:

«Årets vinner har med sin langsiktige, profesjonelle og innovative tilnærming, klart å etablere en solid produksjonsbedrift på Sinsen i Oslo. Virksomheten er basert på norske råvarer, samtidig som bedriften bidrar til å utdanne nye fagfolk i kjøttbransjen.»

Hårete visjon

Av ti pølsemarkerlærlinger i norske kjøttbedrifter Norge har faktisk Metervare tre av disse. Det er intet mindre enn imponerende

– For oss er det også viktig at vi har en trygg og god arbeidsplass for medarbeidere som elsker å komme på jobb og er stolte av jobben og produktene vi lager, sier daglig leder Brit Selebø i Metervare. Hennes hårete visjon er å lage «verdens beste» pølser.

– Vi har stort fokus på bruk av norske, kortreiste og mest mulig naturlige råvarer, og kjøper fra andre lokalmatprodusenter i nærheten der det er mulig. Dette bidrar til bedre og mer unike produkter, samtidig som det øker omsetningen for andre lokalmatprodusenter, påpeker Selebø.

Profilerer Oslo

At bedriften har hele ni produkter som har fått spesialitetsmerke, viser at Metervare er flinke til å utvikle gode og unike pølser.

« – Vinneren har et bevisst arbeidslederansvar med stort fokus på å lære opp nye pølsemakere. Bedriften har opptil flere lærlinger samtidig, noe som har stor betydning for rekruttering til faget. I år har de landets eneste kvinnelige lærling som pølsemaker! Vinneren har stort fokus på å profilere byen sin, Oslo, og navngir pølsene etter steder i hovedstaden. Dette skaper stolthet både for bedriften og byen», heter det videre i juryens begrunnelse.

Juryen er også imponert over hvordan de har lyktes med å få distribusjon ut i de store dagligvarekjedene og gjennom flere år har oppnådd en god omsetning og en bærekraftig økonomi. Metervare utmerker seg også med et helhetlig og lekkert design og en artig logo, mener juryen som har bestått av representanter fra Innovasjon Norge Oslo Viken, Statsforvalteren i Oslo og Viken, Viken fylkeskommune, Bondelaget og Bonde- og småbrukarlaget.

Kandidatene til årets pris ble vurdert ut fra kriteriene økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft og innovasjon. Juryen. Vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner. De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner som deles ut i forbindelse med Grüne Woche i Berlin.

Siste saker