Tind med vellykket spekesnacks-satsing

Tind med vellykket spekesnacks-satsing OSLO: Grilstad, via Tind-varemerket, har det siste året tatt solide jafs av spekematmarkedet i butikk. Økningen i dagligvaresegmentet var på hele 30 prosent for Tind-produkter. Nå… Les mer

Tind med vellykket spekesnacks-satsing

OSLO: Grilstad, via Tind-varemerket, har det siste året tatt solide jafs av spekematmarkedet i butikk. Økningen i dagligvaresegmentet var på hele 30 prosent for Tind-produkter. Nå har to typer Tind spekesnacks blitt lansert og tilbakemeldingene er svært gode både fra dagligvaremarkedet og HORECA.

Av Per A. Sleipnes

Solid økning i dagligvaresegmentet i fjor for TIND.

Det er et marked i solid vekst merkevaresjef Svein Andreassen i Tind i Grilstad nå akter å bearbeide videre. Det ble nemlig i fjor solgt 100 tonn spekesnacks her i landet og det til en verdi av 46 millioner kroner, ifølge tall fra Nilsen.

To varianter

I februar lanserte Tind to nye varianter av sin spekesnacks og Andreassen er optimist med tanke på markedsutsiktene for denne type produkter.

– Dette markedet vil opplagt vokse i tiden som kommer og flere aktører vil nok satse her. Derfor tror vi at det var strategisk viktig å komme i gang nå. Vi har levert denne type produkter tidligere, men kanskje i litt for kostbare forpakninger. Det har vi nå lært av, poengterer Andreassen.

Lite salt – mye smak

– Hva er det som gjør at folk interesse for snacks av speket kjøtt synes å være økende?

– Det tror jeg har sammenheng med at dette er kvalitetsprodukter med lite salt og mye smak. Produktene passer både til snacks, som tapas eller rett og slett pålegg på brødskiva. Et typisk «grab & go»-produkt. Med andre et nokså stort bruksområde. I de to variantene vi har lansert, har vi både satset på «norske» krydder og på en litt hottere variant, sier Andreassen.

– Dette markedet vil opplagt vokse i tiden som kommer, tror Svein Andreassen.

Stort i Tyskland

Spekesnacks er etter hvert blitt et stort produkt i mange land og særlig i Tyskland forbrukes det store mengder spekemat i form av snacks.

Det har både med at produktene er holdbare, de kan selges overalt fra butikker til puber. I tillegg har produktene en ok pris, sammenlignet med andre snacksprodukter. Alt dette bidrar til økt interesse og salg, konkluderer merkevaresjefen. Han lover flere Tind-nyheter til høsten.

Solid markedsandel

Men det er ikke bare via Tind-varemerket at Grilstad-konsernet har lyktes med sin snackssatsing. Grilstad lanserte på starten av fjoråret «Kompis» spekesnacks og denne ble en umiddelbar suksess. Markedsandelen på denne type spekemat var i 39 prosent – sju prosent økning fra året før. Ja, responsen i markedet var så stor at Grilstad hadde problemer med å produsere nok varer. Når vi tar med at også Stranda-varemerket «har et ord med i laget» med sin miniutgave av Strandamør, skulle det tilsi at Grilstad-konsernet er godt posisjonert i spekesnacksmarkedet her i landet.

Siste saker