Grilstad-suksess med premium-burger

Grilstad-suksess med premium-burger TRONDHEIM For to år siden sikret Grilstad seg NM-tittel med en «restauranthamburger» i dypfryst tilstand. Det ga såpass mye mersmak at bedriften i år var aller først… Les mer

Grilstad-suksess med premium-burger

TRONDHEIM For to år siden sikret Grilstad seg NM-tittel med en «restauranthamburger» i dypfryst tilstand. Det ga såpass mye mersmak at bedriften i år var aller først ute med å melde på produkter til årets NM i grillprodukter.

Per A. Sleipnes

Markedssjef Hilde Sorken i Grilstad med hamburger-produktet som Grilstad vant NM med for to år siden.

Nå får dessverre ikke Trondheims-bedriften testet ut denne burgeren i et nytt NM nå i mai, ettersom arrangementet er utsatt på grunn av Corona-virusets herjinger. Men det hindrer ikke bedriften i å satse målrettet på denne premium-burgeren. Grilstad har nemlig de siste årene tatt stadig større jafs av markedet for frosne hamburgere i butikk. Da snakker vi først og fremst om tradisjonelle frosne hamburgere. For to år sien lanserte selskapet en såkalt butcher-burger, og med tanke på årets grillsesong er dette konseptet nå utvidet. Butcher-burgeren kommer både som en større burger målt i gram og en variant med barbecue-smak.

Fin salgsutvikling

– Vi er veldig godt fornøyd med tilbakemeldingene ute i markedet. Tydelig at det var et behov for en litt «annerledes» hamburger i butikk. Vi satser fortsatt solid på våre kjente og kjære frosne burgere og også på disse har vi opplevd en fin salgsutvikling, forteller markedssjef på dagligvare, Hilde Sorken.

God markedsføring

– Hva betyr NM-suksess for salg og markedsføring?

– Når det gjelder NM-utmerkelser betyr det mye å få anerkjennelse for produktene våre. NM i kjøttprodukter har de siste årene fått god mediedekning, og forbruker har gjennom dette blitt mer oppmerksom på at det finnes produkter i markedet som har fått priser for godt håndverk. Merking av produkter som vi har fått pris for, bidrar positivt til salget, og det er god markedsføring å vise til at dette er et kvalitetsprodukt. Det er også viktig for Grilstad internt, da priser i NM gir et ekstra bidrag til stolthet for den jobben som gjøres av de ansatte, understreker Sorken.

44 prosent markedsandeL

– Hvor stor andel av det totale burger-salget til Grilstad har den nye premium-burgeren fått og hvor store er Grilstad på frossen hamburger i butikk totalt sett? – Vi hadde i fjor en markedsandel på 44 prosent på våre frosne hamburgere i dagligvarehandelen og butcher-burgeren utgjorde nær ni prosent av den andelen.

Tenderform-teknikk

– Hva er forskjellen på butcher og vanlig hamburger?

– Produksjonsteknikken kalles tenderform og det handler om at kjøttråvaren presses inn i stanseplaten, slik at du får en «bundt» med stående kjøttfibre, før stanseplaten skyves ut og deretter trykkes ut med stansekoppene. Effektene er at hamburgeren blir mer lik et biffstykke som er skåret på tvers av kjøttfibrene. Med andre ord bedre bitt og konsistens. Ved store tykke burgere, korter det også ned på steketiden da det gir luftrom mellom fibrene som gjør at varmen trenger fortere inn i kjernen.

Vanlig utstansing foregår ved at kjøttfarsen presses inn i stanseplaten gjennom en «brevsprekk»- åpning, hvor kjøttfibrene kaotisk går på kryss og tvers inn formen, før den stanses ut. Resultatet blir mere kompakt burgere som krever lengre steketid.

– Hva med kjøttinnholdet i butcherburger kontra tradisjonell/original hamburger?

– Originalburgeren har 85 prosent storfekjøtt + potetmel/fiber, vann og løkgranulat (20 prosent fett). Buctherburger har ren storfekjøttsortering 99,1 prosent + vann og salt (18 prosent fett).

Siste saker