Dugnadsånd og konkurranseinstinkt ‘berget’ årets NM

Dugnadsånd og konkurranseinstinkt ‘berget’ årets NM Per A. Sleipnes Årets NM i kjøttprodukter er gjennomført – mot svært mange odds. NM i grillprodukter og spekemat skulle som kjent opprinnelig gått… Les mer

Dugnadsånd og konkurranseinstinkt ‘berget’ årets NM

Per A. Sleipnes

Årets NM i kjøttprodukter er gjennomført – mot svært mange odds. NM i grillprodukter og spekemat skulle som kjent opprinnelig gått av stabelen på vårparten i år, men alle vet jo hvorfor det ikke skjedde. Alternativet ble et nedskalert arrangement kun med spekemat og pølser. Det faktum at arrangøren og dommerne kom i mål med mesterskapet, er det all grunn til å glede seg over.

Og ikke minst fortjener innsatsen som er lagt ned, en solid porsjon skryt. Og da inkluderer jeg alle som har deltatt aktivt. Kjøttbedrifter har bidratt ved å sende inn produkter til bedømming, sponsorene har stilt opp 100 prosent og dommerne har stått løpet ut – koronatrusselen til tross. I sannhet en stor dugnad som alle «involverte parter» kan være bekjent av.

Det er selvsagt på sin plass å gratulere bedriftene med medaljer og NM-pokaler. NM er og blir den desidert beste produkttesten som finnes og resultatene av dommernes saumfaring bidrar til innovasjon og produktutvikling. Nettopp det er kanskje enda viktigere enn medaljene.

I år måtte kåringsarrangementet i siste liten endre formatet på grunn av innskjerpede smittevernregler i Oslo. Alternativet ble en TV-sending der medaljene ble delt ut uten publikum til stede salen. En fallitt for NM som arrangement, kunne kanskje noen skeptikere oppsummere med. Fasiten har vi nå: så vellykket ble arrangementet at neste kåringsarrangement kan bli avviklet både i tradisjonell form, men også digitalt.

… så vellykket ble arrangementet at neste kåringsarrangement kan bli avviklet både i tradisjonell form, men også digitalt.

En ringerunde til bedrifter rett etter arrangementet i forrige uke, levner nemlig ingen tvil: dette vil bransjens folk ha mer av. Mange som ikke har mulighet til å være til stede i Oslo under kåringen, får nemlig anledning til det via streaming på pc eller mobil. Dette er opplagt et pre også for sponsorene.

Hva produktkvaliteten angår, bekrefter også dette NM at bedriftene leverer på høyt nivå. Og et annet interessant poeng i år, er at flere bedrifter peker på at tilbakemeldingene fra dommerne blir stadig bedre. Det er rett og slett blitt «livsviktig» for bedriftene å teste ut sine produkter, ettersom dommerne i større grad enn før forklarer i detalj hva som bør forbedres.

Så får vi inderlig håpe at NM neste år, (faktisk om nøyaktig ett år) ikke blir preget av koronapandemien slik dette NM har blitt. Men jeg føler meg sikker på at dugnadsånden og konkurranseinstinktet fortsatt er så sterkt at det blir NM også i 2021.

Siste saker