Fristende julemat og spennende rester

Fristende julemat og spennende rester Allerede i oktober begynner forbrukere å søke etter julemat og for MatPrat er det viktig å treffe de der de er. For å bidra til… Les mer

Fristende julemat og spennende rester

Allerede i oktober begynner forbrukere å søke etter julemat og for MatPrat er det viktig å treffe de der de er. For å bidra til omsetningen av norsk egg og kjøtt, løfter vi frem matinspirasjon, nyttige tips til matlagingen og gode oppskrifter som hjelper forbrukerne redusere matsvinnet.

Foto: MatPrat

– Juleperioden er en viktig tid for alle kjøttslagene våre og egg, i tillegg til at det er en stor mathøytid for forbrukere. Vi ønsker å hjelpe folk med å finne frem til det aller beste når det gjelder tradisjoner, oppskrifter og menyer med fokus på fristende julemat, bakst og matglede, forteller Veronica Vatn, rådgiver marketing i MatPrat.

Sosiale kanaler

MatPrat bruker et bredt spekter av digitale kanaler som hjemmeside, Snapchat, Instagram, Facebook, YouTube, pluss digitale annonser både med bilde og videoinnhold. I disse kanalene fremmes innhold som skal både inspirere og trygge.

– Det er viktig å være til stede og relevant i alle deler av kundereisen. Det betyr at vi har innhold når forbrukerne trenger inspirasjon. Vi har også relevant innhold når forbrukerne står på kjøkkenet og lager maten. For eksempel er sponsede artikler en måte forbrukerne kan gå inn for å lese mer om hvordan lage en rett steg for steg, mens korte annonser på YouTube og i sosiale medier-videoer skal friste, inspirere og minne folk på at det er MatPrat de finner de beste oppskriftene og tipsene, sier Vatn.

– Hva søker forbrukerne etter i jula?

– Vi vet at det er de tradisjonelle rettene folk er på jakt etter i juletiden, men at de også er åpne for å bruke råvarene på nye måter slik som asiatisk ribbe, forteller Vatn.

– Juleperioden er en viktig tid for alle kjøttslagene våre og egg, i tillegg til at det er en stor mathøytid for forbrukere, fastslår Veronica Vatn.

Ribbe og risboller

Jula er den perioden i løpet av året som bidrar til mest trafikk inn til matprat.no. Lille-julaften og nyttårsaften er blant de største dagene når det gjelder trafikk.

– De mest populære sidene på matprat.no i fjor, fra omtrent midten av november til nyttår, var ribbe, risboller, waldorfsalat, julekaker, julegodt, pinnekjøtt, kalkunfilet og medisterkaker, forteller hun.

I tillegg er typiske «how to» sider godt besøkt.

– Mange søker etter vekt og mål, beregninger av julemat; hvor mye ribbe og pinnekjøtt de skal ta høyde for. I tillegg lurer mange på dette med utvanning av pinnekjøtt og langtidssteking av ribbe. Vi ser også at siden med ti spørsmål og svar om ribba er godt besøkt. I år er vi også ute med MatPrat-podden julespesial, som er ti korte episoder slik at forbrukerne kan få tipsene på øret, sier Vatn.

Med rester som utgangspunkt

Jula er høytid for mat og sjansen for at det blir igjen rester etter måltidene er stor. Som en del av uttaket i digitale kanaler, kjører MatPrat ut innhold som handler tips og tricks til hva du kan lage fra restene.

– God planlegging bidrar til at du får spist opp maten du har handlet inn. Ribbe, pølser, pinnekjøtt, medisterkaker, kalkun og poteter er typiske ting det fort blir rester av og som kan bli til helt nye retter med litt kreativitet, forteller Vatn.

Det finnes nesten ikke grenser for hvor mye god mat som kan lages med restene fra julematen som utgangspunkt.

– Når det gjelder ribberester, hvorfor ikke prøve taco med ribbe, pho med ribberester eller en ribbesandwich? Sitter du igjen med pinnekjøtt så kan du teste ut pizza med pinnekjøtt, pinnekjøtt i vaffel eller en pasta carbonara med pinnekjøtt, avslutter Vatn.

Foto: MatPrat

Siste saker