Hyllene fulle av lokalt kjøtt

Hyllene fulle av lokalt kjøtt FINNSNES Hyllemeter på hyllemeter med produkter fra de lokale kjøttbedriftene. – Det er veldig viktig at vi støtter de lokale, sier Ota Solli på Extra… Les mer

Hyllene fulle av lokalt kjøtt

FINNSNES Hyllemeter på hyllemeter med produkter fra de lokale kjøttbedriftene. – Det er veldig viktig at vi støtter de lokale, sier Ota Solli på Extra Finnsnes.

Georg Mathisen

God plass til produkter fra flere lokale leverandører.

Noen få butikker selger ferdigretter fra den lokale kjøttbedriften. Extra-butikken på Finnsnes nøyer seg ikke med dét: Her er det to forskjellige lokale varianter bare av lys lapskaus. Lapskausene fra Kuraas og Solberg Pettersen har fått plass i en kjøledisk full av godsaker fra fire sterke, lokale leverandører: Mydland og Aron Mat i tillegg til Kuraas og Solberg Pettersen.

– Norge har veldig god mat. Vi må støtte de lokale, sier Ota Solli.

Restelapskaus

Akkurat nå i årets første måneder er lapskausen ekstra god å ha:

– Det er alltid stille fra januar og utover. Alle handlet veldig mye de to siste ukene før jul. De har igjen rester, forteller hun. Når de samtidig har brukt ekstra mye tid på å lage mat fra grunnen av, er det godt å ha muligheten til å hive noen av restene i en kjele med ferdig lapskaus.

– På denne tiden av året går det mye kylling til å bruke i salat, men også mye ferdigmat, bekrefter Solli.

Når Kjøttbransjen er innom butikken, er det fenalår fra Mydland som er det store lokketilbudet. Coop-kundene på Finnsnes begrenser seg nemlig ikke til å kjøpe fenalår som en del av sommerens spekemat.

Tid til mat

– I fjor ble det litt annerledes enn vanlig på grunn av covid-19, også. Spekemat er mye brukt i konfirmasjoner. Men de ble jo utsatt, forteller Solli. Dermed ble fenalårsalget enda mer spredt over hele året enn det som er vanlig.

– Det vi også har sett etter covid-19, er at mange bruker mer tid på å lage mat. De handler mer i butikken, fastslår hun.

Extra-butikken i den eneste byen i Midt-Troms har lange tradisjoner. På utsiden henger fremdeles Domus-skiltene. Mange av kundene har vært med lenge. – Vi har to store grupper: Familier og folk på femti pluss, forteller Solli. Fra arbeidsplassene i området peker Salmar seg ut med mange kunder. – De kjøper mye pålegg, smiler hun.

Fenalåret er slett ikke bare sommermat, melder Ota Solli.

Blodpølse og eksotisk

Hun trekker også frem Mydland Blodpølse som eksempel på et godt og tradisjonelt produkt som mange vil ha. Særlig siden mange av kundene har passert femti. – Det er det samme med oksetunge før jul. Det går mye oksetunge hos oss. Syltelabber, også. Men det er ingen unge som liker det.

Midt oppe i alle de tradisjonelle produktene skulle hun ønske leverandørene ble flinkere til å tenke nytt og eksotisk:

– Vi mangler noe spennende mat. Utenlandsk mat rommer også mye godt. Vi har tradisjonsmat, men det burde også vært noe mer spennende, sier hun.

– Eldre folk tør å prøve noe nytt, de også. Jeg håper de som leverer den lokale maten, hever seg litt med ny fokus, ny markedsføring og nye produkter, oppfordrer Ota Solli til slutt.

Siste saker