Færre kunder reiser til Sverige, men flere handler spekemat på nett. – Nettet er blitt en konkurrent for oss, forteller Oscar Krook på Extra Støren.
Av Georg Mathisen
Aune Kjøtt og Eidsmo er viktige i lokalmatdisken innerst i butikken, men de helt lokale leverandørene får konkurranse i den andre enden av lokalene. Der ligger nemlig Post i butikk. Over postdisken får kundene utlevert spekemat som de har kjøpt på nett.
Spekemat i posten
– Bestillingsgraden på varer som de får levert av Posten, har økt. Spesielt er Spekebua veldig store. De er blitt en ny konkurrent til oss. Det er ikke bare klesbutikkene som merker konkurransen fra nett, men vi, også, sier Oscar Krook.
Han er assisterende butikksjef. Egentlig kom han til Norge for å være partysvenske, som han sier det, men i stedet for å tjene penger å reise rundt i verden for, havnet han på Støren. Der ser han akkurat nå hvordan færre og færre kunder reiser til det gamle hjemlandet hans for å handle.
Lokalt, ikke svensk
– Færre og færre reiser dit og handler, sier han. Det synes spesielt godt på salget av bacon og brus. Funäsdalen og Storlien er drøye to timer unna. Men svak norsk krone gjør at færre tar den turen.
Det gjør at de beholder muligheten til å kjøpe lokalprodusert mat – en av tingene som Extra Støren virkelig satser på som konkurransefortrinn. – Det er spesielt Røros-kjøtt, Aune Kjøtt og Eidsmo Kjøtt som er populært. De har tatt over andelene som Gilde eller Grilstad hadde på tilsvarende produkter. Kundene betaler gjerne et par kroner ekstra for å få de lokale, sier Krook.
Han prøver å fokusere på barnefamilier.
– Det er derfor vi har 20 prosent avslag på alt av barneprodukter. Den eldre garden har «Domus» innprentet i hodet, men nå er det et generasjonsskifte på gang, sier Oscar Krook.
Endrer matvanene
Et annet fast tilbud er Billigmiddag, med avslag på fire proteiner. Rødt kjøtt, hvitt kjøtt, vegetar og fisk, og produktene skifter annenhver uke.
– Vi ser at matvanene endres. Billigmiddagen gjør at vi ser en vekst på at folk begynner å spise mer fisk. Ellers går det som regel mye kjøttdeig og kyllingfileter, men det er flere som har prøvd seg på vegetarprodukter, også, siden vi kom med dette tilbudet, forteller Krook.
Han har ett ønske til leverandørene sine:
– Når vi sender retur, tar det gjerne lengre tid enn vi synes det burde gjøre. Alle kan jo bli bedre på behandlingstid og kundeservice, sier han.
Lengst nord
Støren er den nordligste Coop-butikken som får varene sine fra Oslo. Overgangen har gått smertefritt, men det er ikke mulig å bare stikke på lageret og hente varer hvis det mangler noe.
– Også de fleste lokalproduktene får vi gjennom Coop, men vi har noen selgere inne i ny og ne på lokal spekemat. Skulle lokalproduktene forsvinne, ville vi miste et stort konkurransefortrinn, sier Oscar Krook og nevner også Meråker Kjøtt.
Lokalmaten er et god sak for Coop, mener han. – Det er bare å se herfra til Trondheim. Det er nesten bare Coop-butikker. Herfra til Melhus er det to Prix, smiler han.