Kundene vil ha merkevarer, butikksjefen vil ha helårslam

Kundene vil ha merkevarer, butikksjefen vil ha helårslam Kundene vil ha mer merkevarer og mindre EMV. Extra-butikksjef Ronny Knutsen, vil også ha lengre sesonger for lam, kalkun og ribbe. Av… Les mer

Kundene vil ha merkevarer, butikksjefen vil ha helårslam

Kundene vil ha mer merkevarer og mindre EMV. Extra-butikksjef Ronny Knutsen, vil også ha lengre sesonger for lam, kalkun og ribbe.

Av Georg Mathisen

Kundene vil ha mer merkevarer, og ikke så mye EMV som kjedene legger opp til, opplever Ronny Knutsen.

Store forandringer med mer av kjedenes egne merkevarer. Det er den tydeligste utviklingen for kjøtt i butikk, slik Knutsen ser det. Han driver Extra-butikken på kjøpesenteret De Syv Søstre et stykke utenfor sentrum av Sandnessjøen.

Merkevarer

– Vi har masse bønder rundt oss. Derfor merker vi at det er stor etterspørsel etter Gilde, mens butikkbransjen satser mer og mer på EMV, sier Ronny Knutsen.

Bøndene leverer stort sett dyrene sine til Nortura på Bjerka. – Vi prøver så godt vi kan å imøtekomme ønsket deres om Gilde-produkter, men vi er veldig kjedestyrte. Det er stort fokus på kampanjene, peker butikksjefen på. Når Coop kjører Grill Perfekt-kampanje, må butikken følge opp.

– Vi skal være forsiktige med å rokke ved merkevarene. Vi ser at de betyr noe for folk, sier han. – Heldigvis er det ikke bare pris som spiller inn. Kundene tenker på arbeidsplassene, også.

H.A. Hanssen AS

Hanssens fra Mo i Rana er det andre merket som Ronny Knutsen gjerne trekker frem.

– De tilbyr blant annet slaktegris av utegangere. Det er et fantastisk produkt, men vanskelig å prise i den verden vi lever i. Enhetsprisen blir for høy, ifølge Extra-sjefen.

Som så mange andre opplever at han lokalmat er mer i skuddet enn noen gang.

– Folk betaler gjerne litt mer for det. Vi selger masse fra H. A. Hanssen. De er vår store lokalprodusent og har fantastisk bra varer, sier han.

Nå som forbrukersamvirket på Helgeland er blitt en del av Coop Midt-Norge, håper han å få nyte godt også av det knallsterke lokalmatsortimentet fra Røros. Det er også Midt-Norge, og det er bredden så stor og kvaliteten så god at det vil slå an helt til Sandnessjøen, regner han med.

Værbestemt

Grillsortimentet er et annet lyspunkt. Der gleder han seg for eksempel over at T-benstek er tilbake. Flere bruker mer penger på mat.

Særlig hvis været er godt. Om sommeren opplever butikken i Sandnessjøen at hvis det er dårlig vær, så ligger turistene på E6. Er det fint vær og behagelig å gå tur i fjellet eller gjøre andre uteaktiviteter, så kommer turistene innom.

Sesongstrekking

Ronny Knutsen har ett viktig ønske til industrien: Lengre sesonger.

– Her om dagen snakket vi lenge om lammekjøtt. Sesongene er for smale. Tidligere var vi Mega-butikk og skar ned lam over en mye lengre periode. Lammesesongen er ikke i nærheten av å være sånn som den var. Den nye generasjonen er kanskje ikke noe flink til å spise fårikål i sesongen, sier han.

Det samme gjelder kalkun. Den skulle han gjerne solgt mer enn bare til jul.

– Og ribbe. Etterspørselen er altfor høy og tilbudet altfor dårlig. Vi får spørsmål om ribbe i juli, men det er ikke å få tak i, for stort sett alt går til grill. Vi trenger strekking av sesongene og tilgang på mer hele året, oppfordrer Knutsen.

Han innrømmer at han savner litt av friheten i Mega-konseptet, med større mulighet til å handle inn og fullt tilbud av ferskvarer. Samtidig setter han pris på kombinasjonen av mange varelinjer og lavpris i Extra. – Faghandelen har roet seg ned litt, sier han, og det er han glad for.

Siste saker