– Bruk sosiale medier som ropert

– Sosiale medier er roperten dere i kjøttbransjen må benytte langt mer målrettet og kraftig. Det handler om å få gitt omverdenen klar beskjed om hvilke verdier dere har og… Les mer

– Sosiale medier er roperten dere i kjøttbransjen må benytte langt mer målrettet og kraftig. Det handler om å få gitt omverdenen klar beskjed om hvilke verdier dere har og hva dere kan bidra med på alle nivå.

Av Per A. Sleipnes

Dette var det klare budskapet til Elise Landa (bildet) da hun innledet på Norsk Kjøtthandels Hemsedal-samling. Hun har i flere år jobbet aktivt med historiefortelling, strategi, innholdsproduksjon, foredrag, workshop og kurs i digitale/sosiale medier i et vidt spekter av bedrifter og bransjer. Hennes mantra er at nettverksbygging via sosiale medier er det «råeste» kjøttbransjens aktører kan drive med i kommunikasjonssammenheng akkurat nå.

Digitalt omdømme

– Målet mitt er å få dere til å forstå kraften i sosiale medier slik at dere får en «verktøykasse» til å kunne gjøre denne jobben selv. Jeg brenner for hvordan dere strategisk kan bygge nettverk og synlighet via sosiale kanaler, og min påstand er at dere må se på dere selv som en merkevare. Både som leder og ansatt bygger dere hver dag det jeg velger å kalle et digitalt omdømme, sa Landa som viste praktiske eksempler på hvordan skape synlighet, bygging av digitalt omdømme, algoritme eksperiment, samtaler på scenen og mye mer.

– Det hjelper ikke å publisere masse artikler om bedriften på LinkedIn hvis de ansatte ikke viser sin kompetanse gjennom egen aktivitet. Hvorfor har det blitt sånn? Jo, fordi Instagram, Snapchat og TikTok har endret på måten vi kommuniserer med hverandre. Du som bedriftsleder må ganske enkelt være mer opptatt av det kunden er opptatt av, enn å være opptatt av deg selv og din virksomhet.

Videosnutter

Hun tok i sitt foredrag fatt i de ulike kanalene og Landa er ikke i tvil. Video er det som gjelder nå.

– For dere som lever av å selge produkter til den jevne forbruker der ute, er det ekstremt viktig å oppnå maksimalt synlighet. Det kan dere få til via for eksempel videoer på Instagram og også på TikTok, sa Landa og viste eksempler på videosnutter som blant annet bedriften Gunnar Ruud Catering også benytter i sin markedskommunikasjon.

Stående format

Landa tok også til orde for at flere bedrifter bør plassere en influenser i bedriften som kan drive denne type virksomhet framover. Det handler ifølge henne om å ta eierskap til kommunikasjonen.

– Som selgere bør dere bli enda flinkere og med bevisst på å bygge relasjoner digitalt. Det kan dere få hjelp til via unge influensere som nærmest er flasket opp med sosiale medier som verktøy. Men glem Facebook det er innhold til Instagram som teller. Og husk å ta bilder i stående format når dere legger ut disse i denne kanalen, understreket Elise Landa.

Åpningstider viktig

Til slutt i sitt foredrag la hun vekt på at det er det hun karakteriserer som superenkel kommunikasjon som går og gjelder.

– Husk dette: Når dere leger ut informasjon om bedriften og virksomheten i sosiale kanaler er det viktig å passe på at åpningstider og stedshenvisning er med. I utgangspunktet selvsagte ting, men her synes det mye. Vær en ambassadør for din virksomhet og vær stolt av det dere driver med. Da vil sosiale mediekanaler gi dere et løft, avslutter en svært engasjerende og sprudlende Elise Landa.

Siste saker