Hampshiresalget opp 25 prosent

Rundt 12,5 prosent av de 1,6 millioner grisene vi spiser i Norge er nå av Hampshirerase. 

Om man ser til Sverige velger nå nesten 70 prosent av svinebøndene Hampshire, og tallet er stigende. Svenske forbrukere etterspør svinerasen, noe som har ført til at HKScans avlsselskap Nordic Genetics i mai satte salgsrekord med rundt 41 000 solgte doser.

Den svenske svinebonden kan fritt velge mellom flere griseraser å krysse mordyrene sine med for å få den mest optimale slaktegrisen. Blant annet er Norsk Duroc og senest Dansk Duroc tilgjengelig.

- Til tross for at svenske svineprodusenter kan velge fritt blant flere raser enn norske bønder, opplever nå Nordic Genetics som står bak griserasen Hampshire, en salgsøkning på over 20 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, sier avlsleder Monica Hansson.

- Jeg tror økonomi og forbrukerpreferanser er viktigst, sier hun. Svineprodusentene velger Hampshire fordi det er en robust gris med høy tilvekst og lavt fôrforbruk og samtidig opprettholder grisen en god kjøttprosent.

For norske og svenske forbrukeren betyr økningen et mer magert kjøtt med mindre fett. Hampshiregrisen utmerker seg i tillegg ved å være bærer at et spesielt gen som gjør at kjøtt av Hampshire er mindre tørt, mer mørt og har mindre tyggemotstand sammenliknet med Duroc.

I Norge tilbys Hampshiregrisen gjennom avlsselskapet ScanPig hvor daglig leder Karl Kristian Kongsted kan bekrefte den positive utviklingen i salget av Hampshiresemin.

- På linje med Sverige ligger vi på en salgsvekst på 20-25 prosent sammenliknet med fjoråret. Norske svineprodusenter legger merke til den høye kjøttprosenten Hampshire leverer. Om man sammenligner med Duroc som ofte ender opp under varemerket Edelgris, mener jeg bestemt Hampshire skal ta enda større andeler, sier Kongsted.

Gjennomsnittlig forskjell i kjøttprosent mellom Duroc og Hampshire i Norge har ligget på 1- 1,2 prosent de siste årene. Det utgjør en stor forskjell på avregningen for en svineprodusent, fordi bonden får bedre betalt. For forbruken betyr det mindre fett og mer kjøtt på bordet.

At Hampshiregrisen skiller seg ut blant annet på mindre fett, mørhet og saftighet løftes også frem i Norge, der en av de største kjøttprodusentene har sett potensialet og løftet frem Hampshireproduktet som et differensiert produkt. Forbrukerne møter kjøttproduktene i blant annet Coops kjøtt- og grillsortiment.

Siste saker