Kraftig prisøkning på kjøtt i USA
Høy etterspørsel og mangel på varer, fører til kraftige prisøkninger på kjøtt i USA den nærmeste tiden.
Nedstengningen av amerikanske kjøttforedlingsanlegg har bidratt til at 32 prosent av amerikanerne oppgir at de har endret forbruksvanene knyttet til kjøttforbruk. Det er analyseselskapet GlobalData som har loddet stemningen blant amerikanske forbrukere i kjølvannet av korona-epidemien.
Tyson Foods er en av mange som har stengt kjøttforedlingsanlegg i USA på grunn av den ukontrollerbare spredningen av Covid-19 viruset i anleggene. Massestengninger forventes å føre til prisøkning på rått kjøtt, men nedstengningen har også potensial til å omforme industrien, så vel som forbrukernes spisevaner, ifølge GlobalData.
Forsterket mistillit
Analyseselskapet fant at 89 prosent av amerikanske forbrukere uttalte at de er påvirket av hvor pålitelig eller risikofri et produkt eller en tjeneste føles. Utfordringene som amerikanske kjøttforedlingsanlegg nå står overfor, er sikkerhetsrisikoen knyttet til prosessene i anleggene. Dette kan i sin tur forsterke mistilliten noen forbrukere kan ha til hvordan maten deres håndteres i løpet av denne usikre perioden.
Store tap
Carmen Bryan, forbrukeranalytiker ved GlobalData, sier dette om situasjonen:
– Kjøttbedrifter i hele Nord-Amerika står overfor store tap når dørene stenger. Dette, kombinert med forbrukernes økte etterspørsel etter sporbarhet og ansvarlighet, vil sannsynligvis bidra til at industrien velger automatiserte operasjoner som tilbyr større effektivitet, åpenhet og sikkerhet for ansatte.
Kjøtt er en sentral del av den amerikanske matkulturen, og selv om kostholdstrendene endrer seg, med stadig flere vegetarianere, er det kjøtt som dominerer i det amerikanske kostholdet. Som et resultat av dette, vil altså høy etterspørsel og mangel på varer, føre til prisstigninger i nær fremtid.
Dårlige nyheter
– Den sannsynlige prisøkningen er ikke bare begrenset til kyllinglår og baconbiter – den gjelder også de mange ferdigmåltidene som kjøpes inn i USA. Prisøkningen er dårlige nyheter for en stadig mer presset amerikansk økonomi, påpeker Bryan.
Hele 31 prosent av amerikanske forbrukere kjøper enten tilberedte måltider til lave priser, eller har sluttet å kjøpe disse produktene helt fordi det blir for kostbart. Og i takt med at arbeidsledigheten fortsetter å stige, vil forbrukernes forbrukskraft falle betraktelig. For å håndtere dette, vil forbrukerne hele tiden jakte på billigere alternativer.